21 juni 2015

Voordeelurenabonnement

“Het bedrag wordt rond datum X van uw rekening geschreven.” Het stond in de brief van de ns over mijn voordeelurenabonnement die ik een week of twee geleden kreeg. Ik dacht heel kort na of ik dat abonnement nog wilde (ja) en nam het verder voor kennisgeving aan.
Gisteravond realiseerde ik me ineens dat ik mijn rekening tegenwoordig vrij strak afroom. En dat ik afgelopen week geen tijd heb gehad (gemaakt) om mijn rekening te checken. Oeioei zou dat wel goed gegaan zijn? Vanochtend gecheckt , en er is niks aan de hand: geld nog niet afgeschreven en het had nog gekund ook. Dat laatste is mooi, want het gaat binnenkort natuurlijk wel een keer gebeuren.

Ik heb meteen even wat beter nagedacht over het abonnement. Het kost tegenwoordig iets meer dan 60 euro. Volgens mij kostte het rond de 45 euro toen ik het in 2000 aanschafte. Dan is de prijs dus met een euro per jaar gestegen. Maar daar gaat het nu niet om. Is het mij die 60 euro waard en zijn er geen betere abonnementen voor mij?

Met het voordeelurenabonnement krijg je na 9:00u en in het weekend 40% korting. Ik reis zeker vaker dan 10 keer per jaar grotere afstanden met de trein (naar familie). Met de korting op die reisjes heb ik mijn voordeelurenabonnement er al uit. Maar kan het goedkoper?
Een dal-abonnement is 11 euro goedkoper maar je krijgt op werkdagen ook geen korting tussen 16:00u en 18:30. Dat zijn net de uren dat ik die reisjes vaak maak, recht vanuit kantoor. Op zich zou ik kunnen wachten tot 18:30, er is altijd genoeg te doen. Maar ik wil juist een beetje op tijd vertrekken om na de reis nog wat aan de avond te hebben.

Tijdens deze exercitie beseft Meneer Money Wenkbrauw, die mij druk doende met allerlei tarieven bezig hoort, dat zijn abonnement te duur is. Hij heeft een dal-urenkaart, reist sporadisch met de trein en dan ook nog vaak tijdens de niet-dal-uren. Kaart ooit aangeschaft met korting, maar inmiddels verlengd voor het volledige bedrag.
Als hij wil opzeggen via ‘Mijn NS’ kan dat niet wegens regulier onderhoud. Ongelooflijk, dat je niet een systeem hebt dat je zonder overlast voor de klant kan onderhouden. Het kan wel telefonisch overigens.
Het is ons trouwens ook niet duidelijk of de verlening steeds automatisch voor een heel jaar is. Bij telefoonabonnementen mag dat niet meer toch? Die zijn na de afgesproken contractduur maandelijks opzegbaar.

Meneer Money Wenkbrauw baalt. Zijn remedie is muziek maken. Daar heb ik dan wel weer geluk mee, want ik vind het leuk als hij muziek maakt. Maar ik vind het leuker als hij blij is en muziek maakt.

3 opmerkingen:

  1. Na een jaar is het abonnement per maand opzegbaar. Ik wilde mijn dalurenabbo ook opzeggen omdat het te duur werd. Telefoontje op het op te zeggen, maar kreeg toen het aanbod om abbo toch te verlengen voor 29 euro ipv 50 euro. Enig addertje onder het gras is dat je er weer een jaar aan vast zit. Voor mij geen probleem, 29 euro haal ik er wel uit.
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na ren jaar heb je 30 dagen opzegtermijn. als meneer wenkbrauw met jou meereist, kan hij met jou meereizen met samenreiskorting van 40%, omdat jij nog het Vdu hebt. mocht je jou Vdu willen opzeggen, kúnnen ze het niet opnieuw aanbieden omdat ze het Vdu niet meer hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat Edith zegt is zo raar aan de NS. Als je opzegt krijg je inderdaad een aanbod, maar zolang je zelf niet belt, betaal je de volle prijs. Belachelijk eigenlijk, want ze zouden trouwe klanten juist moeten belonen...

    BeantwoordenVerwijderen