Rood staan is hartstikke duur
Daarom is het slim om te
voorkomen dat je rood staat. Een goede eerste stap is dat je weet hoeveel er op
je bankrekening staat. Dan weet je hoeveel je nog uit kunt geven, én dus ook
wat je niet kunt betalen.
Je kunt je bankrekeningen checken op verschillende
manieren:
- op papieren afschriften
- via een pinautomaat
- door een saldolijn (oid) van je bank te bellen
- door in te loggen bij je bank via internet
- in de app van je bank
Regelen bij je bank
Voor de laatste drie mogelijkheden moet je je aangemeld hebben
en inloggegevens hebben. Dat kun je via je bank regelen. Overigens is het ook
mogelijk om ervoor te zorgen dat je bijna niet rood kunt staan. Dat kun je eenvoudig
regelen met je bank –als je niet rood staat op dat moment– en vind ik echt
een aanrader. Overigens voorkom je daarmee niet dat je rood komt te staan door
een automatische incasso of door bankkosten. Je moet dus nog steeds opletten en
checken dan.
Wat moet je checken?
Via een pinautomaat en de saldolijn kun je meestal alleen
je saldo checken. Dat is een goed begin, maar het is ook handig om af en toe de
bij- en afschrijvingen te checken. Soms gaat er namelijk wel eens iets mis, en
dat wil je kunnen corrigeren. Maar dan moet je dat wel weten. Kijk dus
regelmatig, - zeg minimaal 1 keer per week - op je afschriften (op papier of
digitaal) of alle bij- en afschrijvingen wel kloppen. Klopt je loon? Zijn er geen bedragen onterecht afgeschreven, bijvoorbeeld van een abonnement dat je al hebt opgezegd, of een korting die niet verwerkt is?
Misschien vind je het handig om dat op een vast moment te doen, dus
bijvoorbeeld altijd op maandagochtend of juist vrijdagmiddag (zodat je weet wat
je in het weekend uit kan geven).
Geld terughalen
Als er onterecht iets is afgeschreven, kun je dat soms
door de bank terug laten storten. Als je niet weet hoe het moet, neem dan
contact op met je bank. Soms zul je contact op moeten nemen met degene die ten
onrechte het geld heeft afgeschreven. Gelukkig gaat het meestal goed. Het is
fijn om zeker te weten dat het goed is gegaan, of om ermee aan de slag te
kunnen als het eens een keertje niet goed gaat.
Coachingsmail
Ik kreeg de tweede coachingsmail van check-plan-spaar met
daarin informatie en links over het hoe en waarom van je saldo checken. Er staan
een heleboel goede dingen in. Niet alles vind ik even slim aangepakt, maar dat
gaat meer over de methode van coaching dan over de kernboodschap. Ik heb in
bovenstaand blogje wel twee aanvullingen gedaan: het stukje over niet rood
kunnen staan en dat het handig kan zijn om op een vast moment je saldo te
checken.
De pinautomaat was trouwens een ‘O-ja-momentje’
Wist ik
natuurlijk wel, maar had ik helemaal niet meer op m’n netvlies. Kan misschien
toch handig zijn voor mijn ‘werk’ als Schuldhulpmaatje, dus de mail was zeker
ook weer nuttig voor mij.
Dat rood staan heel duur is, wist ik. Ik vul een tekort daarom ook altijd meteen aan met mijn spaarrekening.
BeantwoordenVerwijderenHuisvlijt