Samen met Meneer Money Wenkbrauw had ik een verhuurhuis. In september 2020 kocht ik hem uit. Niet omdat we het niet eens zijn over hoe met een verhuurhuis om te gaan, wel omdat we onze financiën graag gescheiden houden.
Leverage
Dus dacht ik na over leverage, nam ik een hypotheek op ons woonhuis en kreeg een ton op mijn bankrekening gestort. Ziet er toch altijd leuk uit. Vervolgens maakte ik bijna een ton over aan Meneer - dat moest in twee delen, want limiet van de bank - en was ik in m'n eentje de trotse eigenaar van een verhuurhuis met huurder. Dat kostte me elke maand € 124 rente.
Leverage |
Gangetje
Voor de huurder hebben we niets veranderd. Dat vonden we te ingewikkeld. Dus maakte zij nog steeds de huur over aan onze gezamenlijke rekening en stortten wij het door naar mijn rekening. Dus kon alles z'n gangetje gaan, dacht ik.
Gedonder met de ketel
Binnen een maand was er gedonder met de ketel. Oei, dacht ik, maar eigenlijk was het relatief snel en goedkoop (€ 50) opgelost. Tot februari hoorde ik niets. Toen kwamen we de ouders van onze, pardon mijn huurder toevallig tegen. Ze deden een dagje Schiedam. We maakten een kort praatje en ze vertelden dat hun dochter op zoek was naar een koopwoning. Niet veel later kwam het appje: ze had een huis gevonden en wilde de huur opzeggen. Of dat per 10 mei kon. Niet gebruikelijk, maar wat mij betreft prima.
Nieuwe huurders
Ik zette het huis voor een nieuwe huurprijs (€ 1.150) via ViaDaan op Pararius (voor € 70), kreeg enkele aanvragen en meteen na de eerste bezichtiging was het raak. Per 15 mei 2021 was het huis opnieuw verhuurd. De oplevering door de eerste huurder was keurig dus ik maakte de borg aan haar over. Later ontdekte ik een kattenluikje dat in de achterdeur was gezaagd. Daar was ik niet echt blij mee, maar het was me eerder niet opgevallen, dus ik heb het erbij laten zitten; zo erg is het ook niet.
Opfrisklusjes en een nieuwe ruit
We deden wat kleine opfrisklusjes (€ 170 + onze tijd, Meneer heeft gewoon geholpen ondanks dat het niet meer zijn huis is; lief hè?) En ik regelde dat het raam in de achtergevel werd vervangen (€ 380); een klus die al op mijn lijstje stond, omdat er condens tussen de lagen van het dubbel glas zat. Het kon nu mooi terwijl de nieuwe huurders aan het schilderen waren en er nog niet woonden. Ook regelde ik op verzoek van de nieuwe huurders een nieuwe afvalpas, omdat de oude het niet zou doen. Hadden ze ook zelf kunnen doen, maar het leek me een aardige service. Achteraf bleek dat het niet nodig was geweest. De oude deed het gewoon, ze hadden het bij de verkeerde container geprobeerd.
(Piep)kleine ongemakken
Het was even stil, maar in juli kwam de melding dat het water in de douche en wastafel niet goed wegliep. Dat is de verantwoordelijkheid van de huurder, dus ik heb ze aangeraden een goede ontstopper te proberen. In augustus kwam de huur niet binnen, maar dat was na een appje snel opgelost. Ik heb het nog even gecheckt: geen problemen, ze waren het gewoon even vergeten.
In september meldden ze dat de deur van de badkamer niet goed sloot, én dat ze een muis hadden. Allebei in principe de verantwoordelijkheid van de huurder, maar eerlijk gezegd sloot die deur al niet zo best toen ze erin kwamen, dus dat voelde wel als iets wat ik moest fiksen. We spraken af dat als we toch langs zouden komen voor het repareren van de badkamerdeur, we meteen eventuele kieren zouden dichten tegen de muis. Het klusje kostte € 50 en een middag.
Ketelonderhoud en rookmelders
Eind september heb ik onderhoud aan de ketel laten plegen. Omdat de ketel toch wat oud begon te worden, ook maar een onderhoudsabonnement afgesloten (totaal € 170). Ik kocht ook vervangende rookmelders (€ 30). Ondanks dat de ingebouwde batterijen in de rookmelders nog flink wat jaren mee hadden moeten gaan, hoorden we een terugkerend piepje toen we daar waren. Die bleken uit een rookmelder in een kastje te komen. Die hadden ze van het plafond gehaald tijdens het schilderen en nooit teruggehangen. Hmmm.
Stromende regen en een lekkage
1 oktober meldden ze dat het platte dak van de aanbouw lekte. Heel vervelend, omdat het die weken keihard regende (Weet je nog? Dat ging echt heel hard.) Ik heb zo snel mogelijk een dakdekker geregeld, maar ik was niet de enige die een dak wilde laten repareren en door de harde regen kon er weinig gewerkt worden. Ik heb flink gebeld in die periode. 25 oktober is er een nieuwe laag dakbedekking op de aanbouw gelegd. De € 1.600 die dat kostte, was meer dan er op dat moment in mijn reserveringspotje voor het huis zat en heb ik deels (€ 600) van mijn spaargeld betaald. Daarnaast heb ik € 100 overgemaakt aan de huurders voor het herstel van de vlekken die de lekkage had veroorzaakt. Half november zijn we nog een keer langs geweest om een vermeende toegang voor een muis dicht te maken.
Aflossing
In december besloot ik een groot deel van de hypotheek af te lossen. Aan de bijbehorende overwegingen en of het echt verstandig was, wijd ik misschien nog wel een apart blogje. Het nieuwe rentebedrag is € 40 per maand.
Opnieuw de ketel
Op 1 januari (!) meldden de huurders dat de ketel al enkele weken last had van kuren en dat het nu toch wel onhoudbaar werd. Ik vond de timing onhandig, 1 januari ben ik niet op mijn fitst, daar zullen toch wel meer mensen last van hebben? Ik had meerdere malen aangegeven dat ze het direct moesten melden als er iets was, om dan een paar weken te tobben en op 1 januari aan de bel te trekken met een onhoudbare situatie, vind ik … onhandig én hartstikke vervelend voor ze, want ze hebben er al die tijd last van gehad. Goed, ik heb ze het nummer van de verwarmingsmonteur waar ik een onderhoudscontract mee heb gegeven. Het leek me handiger als ze zelf direct een afspraak konden maken. Op 5 januari 2022 heb ik de offerte à € 1.564 voor een nieuwe ketel getekend en op 13 januari is deze geplaatst. Ondanks dat ik het bedrag van de reservering had verhoogd, was het potje natuurlijk nog niet voldoende gevuld hiervoor: € 700 was er beschikbaar. De rest kwam uit mijn persoonlijke spaarpot. Het vervangen van de ketel stond op het lijstje, ik had gehoopt dat hij na de onderhoudsbeurt nog een jaartje meekon en dat ik de ketel in de zomer had kunnen vervangen zonder al te veel overlast voor de huurders, maar helaas.
Verkeerde luik
Dat plaatsen van de nieuwe ketel ging niet helemaal vlekkeloos. Het expansievat zit onder de vloer. Ik had dat aan de huurder doorgegeven en aangegeven dat er bij de achterdeur een luikje zit om daar bij te komen. Van dat luikje tot het vat is het drie meter. Dat was hij even vergeten en hij heeft de monteur aan de andere kant van het huis, bij het luikje achter de voordeur onder de vloer gelaten om het expansievat te vervangen. Tja, vanaf daar is het expansievat niet bereikbaar. Dus dat hebben ze maar laten zitten. Niet echt een probleem, wel jammer omdat ik ook voor het vervangen van het expansievat had betaald (dat hoort erbij). Ook ik heb het erbij laten zitten, stom misschien.
Vertrek
16 januari kreeg ik twee berichtjes: dat de ketel het goed deed en dat dat heel fijn was, én dat een van de huurders wilde vertrekken. Op verzoek heb ik direct een verklaring van goed betaalbedrag ondertekend. Ik was niet echt blij met het vertrek omdat in mijn ogen allebei de salarissen handig waren voor het kunnen betalen van de huur en daarnaast kunnen voorzien in levensonderhoud. Maar dat leek me geen reden om niet vlot te tekenen, het is al vervelend genoeg voor ze dat ze niet meer samen wilden wonen.
Lek
20 februari kreeg ik een berichtje dat het dak weer lekte. Dit viel gelukkig onder de garantie, maar een lekkage is natuurlijk altijd vervelend voor de huurder.
Borg
Half april kreeg ik van de vertrokken huurder de vraag of ik de helft van de borg kon overmaken en aanvulling aan de blijvende huurder kon vragen. Ik heb gevraagd of ze dat onderling op wilden lossen. Het huurcontract staat nog op beider naam. Ik heb dat toen niet veranderd omdat ik de indruk had dat de achtergebleven huurder ook snel zou vertrekken. Eind februari informeerde hij namelijk tot wanneer het contract liep en hoe het zat met opzeggen. We hebben een jaarcontract getekend met daarna een opzegtermijn van een maand. In heb aangegeven dat het contract tot 14 mei 2022 liep, maar dat we samen een redelijke oplossing konden zoeken als er een probleem was. Inmiddels zijn we ruim vijf maanden verder. De huur wordt nog steeds elke maand keurig op tijd betaald.
Broekzak-vestzak
Inmiddels zit precies genoeg geld in het reserveringspotje om mezelf terug te betalen. Ik ben nog even aan het twijfelen of ik dat ga doen. Het is natuurlijk sowieso broekzak-vestzak, maar het is wel helder het allemaal uit elkaar te houden. Ik denk nog even over hoe en wat ik hiermee ga doen.
Op naar rust
Het was voor mij, maar vooral voor de huurder(s) niet een heel rustige periode, lekkages en een haperende ketel zijn niet echt bevorderlijk voor je woongenot, laat staan de persoonlijke omstandigheden. Ik hoop dat met de nieuwe ketel en de nieuwe dakbedekking komende winter rustiger verloopt, in ieder geval op technisch vlak, verder reikt mijn invloed niet.
Oh herkenbaar. Wij hebben samen 4 panden die we verhuren en ondanks dat ze allemaal in heel goede staat zijn, is er altijd wel iets dat hersteld moet worden\vertrekkende en of nieuwe huurders enz.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben een reservepotje klaar staan met daarin genoeg geld voor: vervanging van 4 ketels\garagepoort OF plaatsen van 1 nieuw hoofddak met dakgoot OF plaatsen van 3 nieuwe platte daken OF plaatsen van 3 badkamers OF…weetikveel wat
De ervaring leert ons dat een herstelling nooit alleen komt, dus we zijn van plan om onze reserve op te hogen.
Huizen verhuren is GEEN passief inkomen, dat is voor ons intussen al duidelijk.
Maar nog steeds beter dan dagelijks gaan werken voor een baas, in ons geval.