1. De schotel
Al heel snel begon het. Na een week kreeg Meneer een berichtje van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dat er een schotel was geplaatst en dat dat niet mocht, of die per ommegaande weggehaald kon worden.Het stond niet in de regels maar was ooit besloten in een VvE-vergadering. Meneer kreeg desgevraagd (of eigenlijk desgezeurd maar eerlijk is eerlijk: hij had ze ook zelf kunnen opzoeken via inloggen op een site) een kopie van de notulen van die vergadering, zodat hij precies kon zien wat er besloten was. Dat kwam neer op: Schotels die al hangen mogen blijven. Er mogen geen nieuwe aan de gevel worden gemonteerd. Op zich een begrijpelijke afspraak als je de uitstraling van je flatgebouw een beetje netjes wil houden.
Dus stuurde Meneer een berichtje aan de huurders met het verzoek de schotel van de gevel te halen, en de suggestie hem op het balkon te zetten. Er kwam direct een berichtje terug: "Sorry we wisten niet dat het niet mocht. Omdat er ook andere schotels hangen dachten we dat het mocht." (Maar dan in het Engels). Dat heeft Meneer even uitgelegd en ze hebben hem direct op het balkon gezet, zo veel mogelijk uit het zicht.
Er kwam nog een bericht van de VvE. Dat de schotel nog niet weg was. Toen heeft Meneer geantwoord dat hij niet meer aan de gevel hangt en uit het zicht geplaatst is, en dat dat niet te verbieden is. Daarop heeft hij niets meer gehoord.
Al met al snel en zonder al te veel moeite opgelost, naar we hopen ook tot tevredenheid van de buren.
We hebben nog wel even gecheckt of er nog andere besluiten uit de VvE zijn met dergelijke consequenties. Dat lijkt niet zo te zijn. Een kleine les voor een volgende flat: even vragen hoe besluiten van de VvE verwerkt worden: komen die in de regels terecht of is er een besluitenlijst (dat bleek hier uiteindelijk het geval).
2. De huur
Op 1 oktober stond de huur niet op zijn rekening, terwijl in het contract staat dat de huur voor het begin van de maand betaald moet zijn. 2 Oktober stond de huur niet op zijn rekening. 3 Oktober stond de huur niet op zijn rekening. 4 Oktober eind van de ochtend stond de huur niet op zijn rekening.O jee. De nachtmerrie van de niet-betalende huurders zou toch geen werkelijkheid worden? Meneer stuurde een berichtje. Er volgde direct excuus en een uur later werd de huur bijgeschreven op zijn rekening. Nou ja, de huur min een tientje. Raar. Ook dat werd snel gecorrigeerd met excuses. Meneer heeft wel even benadrukt dat de huur volgende keer vóór de eerste van de maand betaald moet zijn, en graag in één keer het goede bedrag. Hij heeft ze aangeraden een automatische overschrijving te nemen.
Op zich werd alles snel gecorrigeerd. We denken zelfs dat het eerste bedrag al onderweg was voordat Meneer ernaar vroeg. Maar toch. Ik moet nog even zien of het volgende keer goed gaat. Want als je elke keer om de huur moet vragen is dat niet relaxed. Voorlopig heeft Meneer er alle vertrouwen in dat ze het vanaf nu goed doen.
Rechtsbijstandverzekering
In de reacties bij een eerder blog werd gevraagd of Meneer hiervoor een rechtsbijstandverzekering heeft. Goede vraag (dank LeLe). Die heeft Meneer niet. Is dat een bewuste keuze? Ja en Nee (oeps). Ja, omdat we heel bewust zo min mogelijk verzekeringen hebben. We verzekeren ons alleen voor dingen die noodzakelijk zijn en die we niet zelf kunnen betalen. Nee, omdat we toen Meneer ging investeren niet expliciet hebben heroverwogen of dit nodig was.Dat hebben we nu wel gedaan. Het is niet nodig. We hebben in onze omgeving een paar juristen die ons in ieder geval van een eerste advies kunnen voorzien. De eerste stappen zoals een betalingsherinnering en zelfs een ingebrekestelling hebben we al eerder voor andere zaken succesvol doorlopen. Dat kunnen we zonder betaalde juridische bijstand. Verder heeft Meneer behoorlijk wat reserves om goede rechtsbijstand te kunnen betalen. En ja, we weten wat dat ongeveer kost. Het zal een flink gat slaan, maar hij kan het risico nemen.