31 mei 2015

Roken

Als ik zou kunnen, zou ik stoppen met roken. Dat zou echt een flinke besparing opleveren, en het is nog gezonder ook. Maar ik kan het echt niet, want ik rook niet. Geen pakje per dag roken, scheelt over drie jaar 6.621 euro, gerekend met de huidige lage spaarrente (wel de beste van nu).

Dat zou mooi meegenomen zijn, dus ik moet op zoek naar een gewoonte die geld kost en waar ik wel mee op kan houden. Wat zou dit bloggen eigenlijk kosten aan elektriciteit? Eigenlijk was dat een beetje een flauwe grap om dit blogje mee af te sluiten. Maar ik ben nu toch wel benieuwd. 
Een kort rondje googelen levert op dat een laptop die een heel jaar aanstaat ongeveer 50 euro kost. Stel dat ik gemiddeld een uur per dag met het blog bezig ben, dan kost dat een halve cent. Dat is de moeite niet om te besparen, en bovendien vind ik bloggen een stuk leuker dan roken me lijkt.

Dit stukje heb ik geschreven omdat het vandaag niet-rokendag is

8 opmerkingen:

  1. Toen ik de bovenste zin zag dacht ik: wat nou, jij kan niet stoppen met roken?? Maar toen las ik dat je sowieso al niet rookt!! Toppie hoor :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik steek er 1 extra op vandaag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha ik dacht ook al: nu komen de smoesjes. ;)

    Ik ben trouwens ook een grote MMM fan. Niet alles wat hij schrijft heeft voor mij zin maar ik vind hem al leuk omdat hij soms zo krachtig de waarheid kan zeggen en de suffe smoesjes waarom mensen iets niet zouden kunnen doen, onderuit schoffelt.

    Ben zelf ook bezig om proberen vroeger met pensioen te gaan. Ik moet tot 67 maar dat ga ik echt niet doen. Mijn streven is 57. Mijn inkomen is laag maar heb dus ook weinig nodig en mijn huis is afbetaald, dat scheelt. Verder kan ik pre pensioen aanvragen met 60 (dat gaat wel ten koste van het maandbedrag van na 67) maar ook dan is het nog goed genoeg. Ik ben er hard aan het werken zondet dat het ten koste gaat van mijn leven nu. Gelukkig heb ik niet zulke hoge eisen. Ben trouwens 51 dus het wordt spannend. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes! Is flink ambitieus om dat in zo'n relatief korte periode voor elkaar te krijgen, maar je bent al een eind op weg natuurlijk met een afbetaald huis.

      Verwijderen
    2. Ja maar ik ga niet uit van wat was het ook alweer, 20 keer je jaarsalaris? Dat gaat me niet lukken maar is ook niet nodig omdat ik ook pensioen krijg. Ik heb geld nodig om de drie jaar tot 60 te overbruggen en een aanvulling van 60 tot 67 omdat het pre pensioen te laag is om van te leven. Ik heb ongeveer 10.000 euro per jaar nodig om het goed te hebben en een deel van dat geld heb ik al gespaard. Mijn huis is ook eigenlijk te groot voor me dus als ik geld tekort kom kan ik ook nog (veel) kleiner gaan wonen.
      Mijn duurste dingen zijn mijn auto en mijn katten. De eerste zou weg kunnen het tweede beslist niet. :) We gaan het zien, het zou super zijn als het ging lukken.
      Verder werk ik al een halve baan dus voor de helft is het al gelukt. :)

      Verwijderen
    3. Mevrouw Money Wenkbrauw3 juni 2015 om 07:10

      20 keer je jaarlijkse uitgaven ipv je jaarlijkse salaris. Maar jij gaat dus niet van het rendement leven omdat het maar om een paar jaar het volledige bedrag gaat en daarna alleen aanvulling is. Dus voor jou niet van toepassing.

      Verwijderen
  4. Het was een beetje de bedoeling om die reacties ('hoezo kun je niet stoppen?!') te ontlokken. Leuk om te lezen dat dat ook gelukt is.
    Overigens popt het wel met enige regelmaat op in mijn hoofd: waarom rokers niet voor de dubbele winst (gezondheid en financieel) gaan, maar het is blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het roken kost mij 15 euro per week. Ik maak ze zelf met een apparaatje en tabak uit een bus. Per maand dus 60 euro ongeveer dat is 720 euro per jaar. Mijn hobbies zijn niet duur nl. fietsen en lezen en naar de bioscoop. Dus het meeste geld gaat uit naar mijn roken.

    BeantwoordenVerwijderen