20 september 2017

Opruimen versus zuinigheid

Dit weekend nam ik een ferm besluit. Ik bracht een fles wijn uit de voorraadkast naar boven, naar de keuken. 'Vóór donderdag ga ik daarmee koken, anders gaat ie weg,' zei ik tegen mezelf. De fles stond al jaren te verstoffen in onze voorraadkast. En dit is niet zo'n wijn die met de jaren beter wordt.

Ik had al eerder getracht mezelf te stimuleren
om met deze wijn te koken. Dit papiertje heb ik
vorig jaar december erop geplakt.
Waarschijnlijk hebben we de wijn gekregen. Wij drinken eigenlijk nooit rode wijn en kopen die dus ook niet voor onszelf. We krijgen wel rode wijn. Heel af en toe gaat er een flesje open. Als we visite hebben of zo. Maar de rodewijnvoorraad groeit harder dan hij slinkt.

Dit weekend probeerde ik plaats te maken in de voorraadkast, zodat spullen die elders in huis ruimte in beslag namen in die voorraadkast zouden passen. Eigenlijk zijn treinen en rails natuurlijk geen voorraad zoals bedoeld voor in een voorraadkast, maar dat is een ander verhaal. Ik gooide  lege flesjes waarvan ik ooit dacht dat ik ze nog zou gaan gebruiken weg, ook lang geleden aangebroken verpakkingen en zelfs een paar onaangebroken verpakkingen die al lang over de datum waren en die ik toch nooit zou gaan gebruiken vonden hun weg naar de prullenbak. Het ging best vlot, maar de wijn vond (en vind) ik een moeilijk geval. Die is niet overduidelijk al meer dan vijf jaar over de datum, die zou heel lekker kunnen zijn, en je kunt er altijd nog mee koken.

Dat laatste vond ik eigenlijk wel een goed plan. Ik bracht dus een fles naar boven om mee te koken, vóór donderdag. Vannacht verstrijkt die deadline en het eten voor vanavond is al klaar. Meneer heeft vanavond namelijk maar heel weinig tijd, dus vroren we de helft van de ovenschotel van zondag niet zoals gebruikelijk in, maar bewaarden we die voor vanavond.

Ik weet nu niet meer zo zeker of ik die wijn weg moet gooien. Zaterdag wist ik het nog heel zeker. Nu vind ik het toch zonde. Maar ja, de deadline was er niet voor niets: donderdag worden er opnames gemaakt in huis en dan wil ik het opgeruimd hebben. En we hebben nog heel veel flessen wijn in de voorraadkast staan, daar gaan ze niet filmen, maar ik bedoel: het is niet zo dat we zonder zitten als we deze weggooien. Deze fles kan daar trouwens best weer bij, dan wordt het looppad slechts een klein beetje smaller, maar het gaat me ook een beetje om het principe. Als ik die wijn nu terugzet, doe ik weer niets aan die onzinnige voorraad.

Ik moet nog naar de glasbak om een paar lege flessen weg te brengen. Ik zou hem mee kunnen nemen ...

11 opmerkingen:

  1. Vrijdag mee koken? Of van 't weekend! Beetje uitstel mag soms wel toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik vind dat je nooit te streng moet zijn voor jezelf. Maar van uitstel komt vaak afstel. Zeker als hij in de voorraadkast verdwijnt. Zie het foto-onderschrift: ik probeerde het in december 2016 ook al. :)

      Verwijderen
  2. Weggeven kan ook nog he. Doe ik met dingen die ik niet op maak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt. Moet ik alleen beter gaan onthouden van wie we welke fles krijgen. Is zo lullig als je iemand zijn eigen fles teruggeeft.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Nee hoor. Wat ik niet zo duidelijk aangeef in dit blog (of eigenlijk helemaal niet) is dat dit model staat voor een wat abstracter dilemma:
      Opruimen geeft ruimte, rust en overzicht. Ik kom het veel tegen als tip van consuminderaars.
      Daar staat tegenover dat als je spullen bewaart, je ze niet hoeft te kopen als je ze later nog eens kunt gebruiken.

      Verwijderen
    2. Ah, wij mannen zijn niet zo goed in hints en zijn graag wat directer. :-) Maar misschien ben ik één van de weinige mannelijke lezers?

      Verwijderen
  4. Mocht je echt van je rode wijn af moeten, geef even een seintje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) Dan komt dat anonimiteitsvraagstuk weer om de hoek kijken. Misschien kan ik de fles ergens achterlaten, waar jullie hem dan later oppikken.

      Verwijderen
  5. vandaag nog iets maken met deze rode wijn om je vriezer iets bij te vullen, heb je de wijn alsnog op voorraad :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig zeg. En ook herkenbaar. Daarom is dingen wegdoen vaak zo lastig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen