10 oktober 2017

Lokaal vs Keten

Vaak zie ik de oproep om lokaal te kopen. Dat vind ik sympathiek, maar het grote-keten-bashen waar het soms mee gepaard gaat, vind ik vervelend.


Koop lokaal

Soms zijn de oproepen simpel, gewoon ‘Koop lokaal’. Soms zijn ze ook creatiever.


Lokaal is Leuk

Ik vind het in principe een sympathieke oproep. Ik ken een aantal hardwerkende, lokale ondernemers en die gun ik alle omzet en winst die ze kunnen krijgen. Bovendien vind ik lokale winkeltjes leuk. Het zorgt voor afwisseling en verrassing in je winkelstraat. Naar de Bruna kan ik overal, naar het Schiedams Boekhuis alleen in Schiedam.

Ketens hebben ook een lokaal element
Wat ik aan sommige van die oproepen niet leuk vind, is dat ze expliciet oproepen om niet bij de grotere ketens te kopen. Dat vind ik onaardig. Bij de lokale vestiging van zo’n keten werken meestal lokale mensen, die verdienen daar ook gewoon hun salaris. Soms zijn het franchisers, dan zit er een lokale ondernemer achter die net als andere lokale ondernemers risico neemt en hard werkt om zichzelf en zijn personeel (als hij dat heeft) uit te kunnen betalen en zijn vestiging winstgevend te maken. Lokale werknemers en lokale ondernemers geven hun verdiende geld ook weer (deels) lokaal uit. Dus ik vind er niets mis mee als zij hun dagelijks brood en liefst wat meer verdienen in een keten.
Iets vergelijkbaars geldt voor online winkels. Daar werken ook mensen die ergens in een stad of een dorp wonen, lokaal dus, en die ook hun hypotheek of huur moeten betalen. Bovendien hebben door online winkels lokale bezorgers ook werk.

Goede piefen gun ik het ook
Natuurlijk gaat er bij ketens een deel van het geld naar CEO’s, hoofdkantoren en aandeelhouders, de zogenaamde hoge piefen. (Ik heb trouwens nog nooit van lage piefen gehoord, maar dat is wat off-topic.) De meesten daarvan zijn al rijk en ze verdienen ook nog eens meer dan de mensen op de werkvloer. Ik heb daar niet per se moeite mee. Wel als ze hun personeel tot het laatste dubbeltje uitknijpen, zelf niets toevoegen en toch veel geld opstrijken. Maar niet als ze goed leiding geven aan zo’n keten (en dat is dus ook het personeel goed belonen, en zorgen dat ze dat kunnen blijven doen) en/of risico nemen door er geld in te steken.

Toegevoegde waarde versus zielig
Wat ik aan sommige oproepen ook niet leuk en niet slim vind, is dat ze op sentiment spelen. ‘Koop bij je lokale ondernemer want hij is zo zielig.’ Dat vind ik respectloos naar de lokale ondernemer. Ik ga naar de lokale ondernemer omdat hij biedt wat ik zoek: een uniek product, goed advies, leuke sfeer, direct meenemen (in plaats van wachten op bezorging), dat soort overwegingen. De lokale ondernemer maakt keuzes die die elementen beïnvloeden, dat is de verdienste van die lokale ondernemer en daar verdient hij dus geld mee. Als hij keuzes maakt die niet aansluiten bij mijn wensen, dan hoef ik hem toch niet te belonen door er wel te kopen? Dan behoor ik misschien niet tot zijn doelgroep of als ik wel tot zijn doelgroep hoor, geef ik een verkeerd signaal door toch te kopen. Dan denkt de ondernemer dat hij de goede keuze heeft gemaakt, maar dat is alleen zo als medelijden zijn doel was. Medelijden is meestal niet zo duurzaam.
Absoluut te vermijden: de mevrouw die uit medelijden bij de SRV-man blijft kopen terwijl ze die spullen net zo goed mee kan nemen van de supermarkt waar ze toch naartoe gaat omdat de SRV-man niet alles heeft, en de SRV-man die er eigenlijk allang mee op wil houden (want niet of nauwelijks rendabel), maar die zijn paar trouwe klanten niet in de steek wil laten en er dus toch nog maar mee doorgaat. (Oké oud voorbeeld, maar ik vind dat het goed laat zien hoe we elkaar soms in de tang houden.)

Koste wat het kost
Ik vermijd grote winkelketens dus niet koste wat het kost. Ik vind Hema, net als de Bonte Koe (regionaal, hoe past dat in deze discussie?) een leuke en goede winkel. Ik vind Blokker en Bol.com op sommige momenten handig en voordelig, en op andere momenten vind ik dat van StofStudio Shop en het Schiedams Boekhuis. Als ik iets echt bijzonders zoek, dan kan ik dat soms alleen op internet vinden, en soms juist bij winkels als Vintage Lein of Atelier Anita de Groot.
‘Bij gelijke geschiktheid’ kies ik voor lokaal, omdat ik het fijn vind als de lokale winkeltjes blijven. In dat gelijke geschiktheid telt absoluut ook  de factor ‘gemak’ mee. Dus ik ga met een goed gevoel naar Albert Heijn en met een goed gevoel naar de Molenwinkel.

Twee PS'en:

Meestal zijn mijn plaatjes eigen plaatjes. Dit keer heb ik ze wel zelf bij elkaar geplakt, maar de verschillende plaatjes waar de collage uit is opgebouwd heb ik niet zelf gemaakt. De plaatjes komen van mediahuisconnect.be, zazzle.nl (meerdere, want dat vind ik de grappigste), socialtrade.nl, marcelle-online.nl, winlokaal.nl, ikkooplokaal.be, sleutelstad.nl, webdesignmeppel.nl, barendrechtsdagblad.nl en levenomteeten.nl.
Als iemand vindt dat ik onterecht zijn plaatje heb gebruikt, hoor ik het graag.

Er staan nogal wat links in dit blogje. Alleen de link naar Bol is gesponsord, de rest niet. Mocht het de lokale winkeliers wat opleveren, dan is ze dat van harte gegund en heb ik er indirect plezier van omdat het een klein beetje helpt bij het levendig houden van onze winkelstraat. Had ik al gezegd dat Schiedam echt een leuk stadje is om te winkelen, eventueel virtueel? (En mocht de link naar Bol mij wat opleveren, dan zal ik dat geld lokaal uitgeven, beloofd.)

4 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens! Toevallig kom ik ook vaak bij de Bonte Koe en het Schiedams Boekhuis (en andere winkels in Schiedam ;-))!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als een bedrijf goede kwaliteit of diensten levert tegen een goede prijs mogen ze daarvoor beloond worden, of ze groot of klein zijn. Dus ik ben het ook helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een interessante blog! Ik twijfel ook altijd tussen lokaal en regionaal/nationaal/internationaal. Meestal mix ik het ook deels, alhoewel ik de nieuwe Turkse winkel hier in de wijk expres zal steunen omdat ik het fijn vind dat die er is gekomen. De prijzen zijn gelijk aan andere winkels hier in de stad en deze is nabij. Nu heb ik mijn routine wel om die boodschappen dus overal in de stad te halen, maar deze routine wil ik graag omgooien om dat dichterbij te gaan halen. Plus dat ik de vrouw die de winkel is geopend erg sympathiek vind.
    Wat dat betreft vind ik de Plus ook een goed initiatief hebben. De schappen met lokale/regionale producten bekijk ik altijd extra goed. Als dat hetzelfde/gelijkwaardig is als wat ik van plan was te kopen, zal ik voor die variant gaan.
    Misschien geef ik dan 10cent meer uit, maar doordat het in de supermarkt is kan ik wel alles vinden wat ik nodig heb. Daarnaast kan ik even bukken en het Oké-huismerk pakken om die 10 cent weer te besparen op producten die niet lokaal te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind lokaal kopen zeker iets om aan te raden, MAAR: zij moeten het ook gewoon verdienen. Ik koop daar niet omdat ze net toevallig in de buurt zijn.

    Laatst zag ik iets op Facebook van een Shoeby-vestiging, waarin commentaar geleverd werd in de strekking van dat Bol.com de intocht van sinterklaas niet betaalde, dus dat daar geen cadeautjes gekocht mochten worden ofzo. Dat vind ik dus écht not done. Als je door je dienstverlening, productaanbod of service niet zodanig kunt uitblinken, dat mensen bij jou komen, dan ligt dat - wat mij betreft - aan jou. Niet aan anderen die daar blijkbaar wél in slagen.

    Dus lokaal, mooi, maar dan moet het wel de moeite waard zijn. En als ik het anders online koop, dan komt dat omdat zo'n winkel online (of een gigant, net wat je wilt) de klantbelofte die mij aantrekt wél waarmaakt.

    Ik ben zelf ook ondernemer en als ik niet lever wat mijn klanten nodig hebben, waardoor ze niet meer naar mij komen (of uit medelijden blijven). Is dat dan de schuld van de dienstverleners waar mijn klanten wél heen gaan, of mijn schuld? Het lijkt me dan toch écht het laatste...

    BeantwoordenVerwijderen