5 juli 2020

Extra uitgaven

Half april besloot ik een pauze in te lassen in het zoveel mogelijk besparen. Ik zou nog maximaal € 500 per maand sparen. Wat kocht ik in die tijd, wat niet strikt noodzakelijk was of waarop ik had kunnen besparen?

Bloes + mondkapje

Bij een lokaal 'atelier' kocht ik een zomerbloesje met bijpassend mondkapje voor 35 euro. Ik had niet per se een bloesje nodig, hoewel ik vier bloesjes met korte mouwen niet overdreven veel vind.

Een mondkapje heb ik wel nodig, bijvoorbeeld voor in het openbaar vervoer. Het had goedkoper gekund, maar ik vind het een goede deal voor een eerlijk gemaakt product, gekocht bij een lokale ondernemer.

Mondkapje

Telefoonhouder voor op m'n fiets

Iets minder verantwoord, want gekocht bij Action voor veel te weinig geld (iets meer dan 2 euro, made in China): een houder voor mijn telefoon voor op de fiets.

Ik presteer het om met en zonder google maps te verdwalen, maar mét net iets minder vaak. Eerder had ik een tasje aan mijn stuur met een kijkvenster voor mijn telefoon. Dat werkte niet al te best en is bovendien kapot.

Laatst heb ik nog gefietst met m'n telefoon in m'n broekzak, waar ik hem af en toe illegaal - want al fietsende - uithaalde. Toen bleek dat de gps van mijn telefoon het niet doet in mijn broekzak. Dat kwam de snelheid, lol en route niet ten goede.

Omdat ik zoveel mogelijk de fiets neem in plaats van het openbaar vervoer of de auto, heb ik zo'n ding echt wel nodig. Ik denk niet dat het goedkoper te vinden is, zeker niet voor de kwaliteit die het lijkt te hebben. Eigenlijk hoort hij niet in dit rijtje thuis, maar ik denk dat ik zonder het voornemen wat meer uit te geven nog een tijdje doorgemodderd had.

Woeste Willem (2x)

Ik kocht twee keer het prentenboek Woeste Willem bij de lokale boekhandel via de actie Geef een prentenboek cadeau. Niet noodzakelijk, wel goedkoop (slechts € 2,50!) en goed. Ik vind het een geweldige actie. Een van de exemplaren ging in de doos voor Bliep, de andere heb ik eerst zelf gelezen en staat nu in de kast te wachten op jeugdige visite.

Woeste Willem

Voordeelurenabonnement

Afgelopen maanden heb ik nauwelijks gebruik  kunnen maken van mijn voordeelurenabonnement bij de NS. De komende maanden ga ik dat waarschijnlijk ook veel minder doen dan normaal. Ik had mijn abonnement op kunnen zeggen. Maar het lijkt mij dat de NS het al zwaar genoeg heeft. Omdat ik goed openbaar vervoer belangrijk vind, heb ik niet opgezegd.

Endowmenteffect

Overigens is het nog wel interessant dat, als ze met een collectebus voor de NS aan de deur hadden gestaan, ik waarschijnlijk minder had gegeven dan het me nu gekost heeft. Dat heeft te maken met het endowmenteffect, oftewel het eigendomseffect. Ik zal daar binnenkort eens een blogpost over schrijven.

Broodje worst

Op de ochtend dat ik eindelijk weer eens een dagje zou gaan helpen in de boekhandel, besloot ik dat ik geen lunch mee zou nemen, maar dat ik wat in de stad zou gaan halen. Die middag haalde ik voor 5 euro een broodje worst voor mijn collega en mij bij de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij. Niet noodzakelijk, maar ook niet heel duur, en ik hoop dat de winkel blijft, ook al is hij niet meer zo Hollands.

Horeca

Meneer en ik gaven sinds de horeca weer open is, daar meer uit dan normaal. Even deze lokale ondernemers ondersteunen was geen straf! In m'n eentje gaf ik meer uit dan normaal terwijl ik publiek was bij het eerste optreden dat de band waarin Meneer speelt weer mocht geven.

Een net iets duurder cadeau 

Meneer was jarig. Ik vond een leuk cadeau, dat eigenlijk wat te duur was. Maar hee, de economie ondersteunen en de liefde van mijn leven blij maken, vond ik dit keer een goede reden om het wel te doen. En oké, het was ook een beetje voor mijn eigen plezier. Het was namelijk een pak en ik zie hem nou eenmaal graag in bijzondere pakken.

Kunstkaarten

Ik heb nog genoeg kaarten met kunst erop in mijn kaartenbakje staan. Blijkbaar verstuur ik die toch niet zo vaak. Maar ons museum bedacht een geweldig actie: troostkunst. Ik bestelde een gratis poster en een setje kaarten voor 15 euro, en ik nam me voor ze dit keer echt te versturen. Aan dat laatste moet nog gewerkt worden, de teller staat op nul.

Sokken

Sokken brengen mij dagelijks geluk. Elke ochtend kies ik met veel plezier twee exemplaren uit en gedurende de dag is er eigenlijk altijd wel een moment waarop ik mijn sokken zie en ten minste even moet glimlachen. Ik heb een flinke collectie bijzondere sokken; uitbreiding was niet noodzakelijk (in tegendeel). Maar ik kocht ze toch en bestelde meteen even een paar boxershorts zonder gaten voor Meneer.

(Eetbare) plantjes

Samen kochten we plantjes voor in ons plantenbankje: lavendel, een roosje, sla, kruiden, kamille en nog wat leuke plantjes met bloemetjes waar ik de naam nu al niet meer van weet. Niet noodzakelijk, maar wel leuk, lekker en na een tip van onze buurman voor een goed en goedkoop tuincentrum in de buurt niet al te duur. Wij, talloze voorbijgangers, én een enkele bij en rups, hebben er al veel plezier van gehad. We kijken uit naar de vlinders.

Spaarbedragen

Eind april mei en juni spaarde ik 500 euro. Minder vind ik toch lastig, merk ik, maar over juli gaat het misschien wel lukken. (Alsof het een prestatie is.)

6 opmerkingen:

  1. Poeh poeh, voel je je al een big spender? Haha, ik vind het reuze meevallen eigenlijk. Enne lekker genieten van die horeca toch! Hebben ze echt nodig natuurlijk. Of jij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, haha, nog niet zo big, al heb ik wijselijk de bedragen van de horeca weggelaten ;) Daar hebben we flink genoten; daar waren wij wel aan toe en de horeca ook dus het mes sneed (en snijdt) aan twee kanten.
      Misschien speelt ook wel mee dat er nog wat grotere gezamenlijke uitgaven door ons hoofd spelen.

      Verwijderen
  2. Haha, leuke lijst en wat mij betreft heb je het zeer goed onderbouwd allemaal (op die sokken na dan) en geen speld tussen te krijgen LOL!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LOL. Wat grappig dat je een blouseje met bijpassend mondkapje kunt kopen! Dat is nieuw voor mij. Ik vind het werkelijk goed bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, goed toch? Dat soort lokale vindingrijkheid moet beloond worden, en als dat dan ook nog kan met een cadeautje aan jezelf is het helemaal mooi!

      Verwijderen