22 oktober 2020

Postzegels - een goede investering?

Een schromelijke overschatting

Een tijd geleden kocht ik een doosje met 200 gewone postzegels. Die met een ‘1’ erop. Dat was toen overigens niet zo heel gewoon, die ‘1’ was nieuw. Dat ik er 200 kocht was een schromelijke overschatting van hoeveel brieven en kaarten ik verstuur met dit soort postzegels. Ik heb net even gekeken en ik heb er nog 31, terwijl die ‘tijd geleden’ tien jaar geleden is.

Prijzen postzegels

Toen ik laatst weer een bericht zag over duurder wordende postzegels vroeg ik me af of het nou een beetje een goede investering is geweest destijds, dat doosje met 200 postzegels. Dus heb ik wat gegoogeld en gerekend. Niet omdat het iets uitmaakt, maar omdat ik het leuk vind.

Ik vond dit plaatje bij datagraver:

Goedkoop ingekocht

In 2010 kostte een gewone postzegel 44 eurocent. Rekening houdend met inflatie zou dat nu 52 cent ‘moeten’ zijn. (Omdat ik dat niet helemaal precies af kon lezen in de grafiek heb ik dat berekend met de inflatiecalculator.) Gewone postzegels kosten nu echter 91 cent. Dat betekent dat ik de postzegels die ik nu gebruik, destijds behoorlijk goedkoop heb ingekocht.

S&P500

Als ik het geld in 2010 had geïnvesteerd in bijvoorbeeld de S&P500, had ik meer rendement gemaakt. Dan had ik van elke 44 cent 157 cent gemaakt. (Als ik dat goed berekend heb, met de tabel op deze site van businessinsider.) Achteraf gezien was dat dus beter geweest, maar achteraf is het altijd makkelijk keuzes maken. Ik heb elk jaar 7,5% rendement gemaakt en dat vrijwel zonder risico. Daar ben ik heel tevreden over.


Duurzame automaat

Bovendien ben ik al tien jaar blij met het doosje postzegels. Ik kan er niets aan doen, ik vind het echt leuk dat een simpel kartonnen doosje als een soort automaat fungeert én dat al tien jaar lang volhoudt; best duurzaam. Postzegels op losse velletjes raakte ik altijd kwijt. Dat maakt het rendement van het doosje alleen maar beter.

3 opmerkingen: