20 februari 2021

Pure winst op Bitcoin

 "En daarom moet je niet op de top wachten"

twitterde ik begin deze maand. Het was een reactie op iemand die een student verdedigde die al zijn spaargeld in GameStop had gestoken. Hij had zijn aandelen in waarde zien verdubbelen, en niet verkocht. Op het moment dat hij ermee in het nieuws kwam, waren ze minder dan de helft waard van wat hij erin gestoken had.

Cashen op de top

Ene Levi reageerde dat het dom was dat hij niet had gecasht bij die verdubbeling, een dino (met een intrigerende profielfoto) reageerde dat je toch niet kon weten wat de top was en daar reageerde ik weer op. Ik moet toegeven dat ik misschien wel reageerde vanwege die profielfoto. Ik vind wel vaker iets, maar ik reageer niet zo vaak op tweets. Ik vond deze wel heel wijs van mezelf. Dat is altijd gevaarlijk, jezelf wijs vinden, maar goed.

Loterij

Een week later was ik bij mijn ouders. Min of meer ingesneeuwd. Meer min dan meer, maar ik had niet echt zin om mee te doen aan de treinenloterij, waarbij de prijzen bestonden uit vaak en lang wachten op een koud perron en vervoerd worden als haringen in een tonnetje met extra kans op besmetting. Ik bleef dus een paar dagen langer dan gepland. Helemaal onverwacht was dat ook weer niet dus ik had genoeg ondergoed bij me. Weten jullie dat ook weer 😀

Bitcoinmiljonair

Op een avond, terwijl de haard erop los knetterde, vroeg mijn vader of ik nog van die bitcoindingen had en hoeveel dan en of Meneer al bitcoinmiljonair was, want hij wist ook wel dat Meneer er meer van had dan ik.


"Tijd om te verkopen"

Het antwoord was dat ik nog steeds Bitcoin had, weliswaar weinig, maar toch. De 200 euro die ik er begin 2018 in had gestoken, was inmiddels ongeveer duizend euro waard. "Tijd om te verkopen", lachte mijn vader. "Neeee," antwoordde ik "misschien wordt het nog wel veel meer waard."
"En daarna weer minder." Dat was m'n vader weer. Hij gooide nog een stuk hout op het vuur.

Onzin

In de dagen na dit gesprekje moest ik aan mijn eigen wijze tweet (ahum) denken. Ik bedacht dat ik winst kon pakken, of dat ik ten minste mijn geïnvesteerde 200 euro eruit kon halen. Dan kon ik niet meer verliezen. Ik bedacht ook dat ik op het moment niet zo veel aan 200 euro heb dus dat het een beetje onzin is om dat geld eruit te halen. Heldere redenering, klaar!

Geplaagd

Nee hoor. De gedachte kwam een paar keer terug. Waarom weet ik niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind tweehonderd euro best veel geld en duizend al helemaal, maar ik ik heb een veelvoud daarvan in 'andere' investeringen zitten en daarover werd ik minder geplaagd door mijn eigen gedachten.

Verkopen, verkopen, verkopen

Ik stelde voor mezelf vast dat als ik de tweehonderd euro eruit kon halen en dan nog steeds duizend euro aan bitcoin zou hebben, ik dat zou doen. Afgelopen donderdag checkte ik mijn portfolio, en ja hoor: meer dan twaalfhonderd euro aan bitcoin. Ik gaf dus een verkoopopdracht en werd geconfronteerd met de transactiekosten. 'O ja, da's waar ook.' Maar zelfs na aftrek van transactiekosten bleef er voldoende over. Vandaag gaf ik de opdracht om de tweehonderd euro over te maken naar mijn bankrekening. Geeft toch een goed gevoel.

Zenuwachtig zoeken

Het was nog even zoeken hoe dat moest, geld uitboeken bij Coinbase. Ik had verwacht dat het een algemene functie was, net zoals buy/sell, maar het kan alleen vanuit je eurowallet. Goed om te weten. Hoef ik daar over 15 jaar, als ik miljonair ben dankzij de bitcoins die ik heb gehouden en wil cashen, niet zenuwachtig naar te zoeken.

Pure winst

Het geld staat nog niet op mijn rekening, maar ze hebben beloofd dat het in de loop van volgende week wordt gestort. Als dat echt gebeurt, en daar vertrouw ik wel op, kan ik geen verlies meer maken op bitcoin, alleen nog maar winst, pure winst (of nul winst, dat kan ook nog). Tenzij ik er opnieuw geld in steek natuurlijk, maar dat ben ik voorlopig niet van plan. Het is geen investering namelijk, het is een spel

5 opmerkingen:

  1. Ach, als je het als een spel ziet, dan snap je niet zoveel van cryptomunten en alle techniek (blockchain) die daar achter zit. Dan is het maar beter ook om er geen geld in te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap er genoeg van om te begrijpen dat de bitcoin geen intrinsieke waarde vertegenwoordigt. En verder vind ik blockchain een mooie techniek, maar inderdaad behoorlijk ingewikkeld. Ik vind inderdaad dat ik die techniek onvoldoende doorgrond om er veel geld in te steken.

      Verwijderen
  2. Goed dat je verkocht hebt. Zo'n inzinking van de Bitcoin als deze week zal je niet deren. :)

    BeantwoordenVerwijderen