15 januari 2023

Complimenten voor de Belastingdienst

Vorig jaar schreef ik een blogje over de onduidelijkheid rond de deadline voor betalen in een keer in een brief van de Belastingdienst. Kort gezegd: als er een kader is waarin het totale bedrag en één deadline staan, dan wek je de indruk dat die deadline voor het betalen van het hele bedrag geldt. Dat in de lopende tekst onder het kopje 'Betaling in één keer' de werkelijke deadline pas in de vierde zin wordt genoemd, helpt niet.

"Wat wij eigenlijk bedoelen"

Dat blogje was niet de eerste keer dat ik aandacht besteedde aan die onduidelijkheid. Een paar maanden daarvoor had ik, naar aanleiding van een aanmaning, de Belastingdienst al gebeld over dezelfde passage in de brief over 2021. Een fragment uit dat gesprek: 

Belastingdienst: "Als u ineens wil betalen, moet u vooraf betalen."
Ik: "Maar er staat iets anders."
Belastingdienst: "Eh, ja, ehh, daar hebt u wel gelijk in. Wat wij eigenlijk bedoelen, is ..."

Toen heb ik ze aangeraden nog eens iemand naar die brief te laten kijken (en ik dacht erbij dat ik daar een geschikt iemand voor wist).

Weer een voorlopige aanslag

In 2022 was het vervolgens niet beter en schreef ik dus dat blogje. Dit jaar kreeg ik weer zo'n brief. Ik had deze geschiedenis uiteraard niet op mijn netvlies, en terwijl ik de brief zat te lezen, dacht ik ineens: 'Hee, hier was iets mee. Die brief was toch onduidelijk? Dat vind ik nu eigenlijk helemaal niet. Zou ik vorig jaar onterecht hebben gezeurd?'  
Ik zocht mijn blogje van vorig jaar op en al snel kon ik opgelucht ademhalen: de brief is veranderd. Ik vind het blauwe kader hartstikke helder nu:


Korting vertienvoudigd

Niet alleen het kader is aangepakt, ook de alinea in de lopende tekst over betalen in een keer is verbeterd. 

Ik vind het nog steeds geen een briljante alinea, maar hij is wel duidelijker dan de omslachtige zinnen in de vorige brief. Daarnaast vind ik het nog steeds vreemd dat je zelf het bedrag moet uitrekenen, hoe simpel die som ook is. Maar ach, dat heeft misschien wel te maken met automatisering en ik snap dan weer wel dat ze het op dat gebied niet moeilijker voor zichzelf willen maken.
Dan is er nog de kwestie één, een of 1. Dat is voer voor taalnerds, dus die laat ik, op het noemen na, maar even liggen in het kader van dit blog. Ronduit positief vind ik overigens dat de korting is vertienvoudigd, ook al heeft dat deels te maken met dat het bedrag van de voorlopige aanslag hoger is. Die korting heeft niets met duidelijkheid te maken, maar past wel in het overkoepelende kader van dit blog, daarom noem ik hem even.

Complimenten voor de Belastingdienst

De brief van de Belastingdienst is nu veel duidelijker. Ik vind het leuk om te denken dat ik daaraan heb bijgedragen. Ik ben enerzijds vast niet de enige die er wat van heeft gezegd, anderzijds  heeft het vast een beetje geholpen dat ik het ook heb opgemerkt. Haha, nu zit ik mezelf een complimentje te geven, terwijl ik eigenlijk de Belastingdienst wilde complimenteren. Gelukkig sluit het ene het andere niet uit, dus: goed gedaan, Belastingdienst.

Meer meer meer

Complimenten smaken eigenlijk altijd naar meer. Complimenten krijgen is fijn en complimenten geven is ook fijn en dan heb je ook nog de positieve situatie of actie die aanleiding is voor de complimenten. Ik hoop dat de Belastingdienst komende periode nog meer complimenten verdient. Hoe dan ook: deze zijn binnen en verdiend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten