6 december 2015

Sloffen versus vloerverwarming

Heerlijke sloffen heb ik gekregen. Ze voelen als een konijntje zo zacht (ik heb continu de neiging om mijn voeten te aaien), en zijn heerlijk warm. Het zijn superdeluxe sloffen. Sint Zus houdt van luxe en deelt dat graag met anderen.

Ik had sloffen op mijn lijstje gezet omdat ik koude voeten krijg als ik te lang in de keuken sta (op sokken). Tot voor kort hield een elektrische vloerverwarming de keukenvloer op minimaal 15 graden. In de energiebesparingsronde na mijn blogpost over onze uitgaven is die luxe gesneuveld. Ik draag in huis extra dikke sokken, maar zelfs die waren niet opgewassen tegen de kou uit de tegelvloer. En dus zette ik sloffen op mijn lijstje.

Maar sloffen kosten ook geld, en om ze te produceren en bij mij te krijgen zijn grondstoffen en energie gebruikt. Ik vroeg me ineens af of het wel een duurzame/economische zet was geweest om sloffen te vragen.Niet iets om me heel erg druk over te maken want ik ben erachter gekomen dat ik het heerlijk vind om konijnenvoeten te hebben en dat is ook wat waard.
Maar ik was wel benieuwd. Meneer Money Wenkbrauw schatte 'over de duim' dat de keukenvloerverwarming €75,- per jaar kostte. Dat kosten zelfs deze superdeluxe sloffen niet.

Conclusie: Je kunt beter sloffen dragen dan de elektrische vloerverwarming aanzetten.

(Misschien denk je nog: maar de gewone verwarming hoeft minder hard als er vloerverwarming aan is. Klopt, maar ik heb er vooral last van als de gewone verwarming uberhaupt niet aan is, bijvoorbeeld 's ochtens vroeg. En bovendien is elektrisch verwarmen heel veel duurder dan verwarmen met gas. Ik denk dus dat het verwaarloosbaar is en in ieder geval de conclusie niet verandert.)

2 opmerkingen:

  1. Behalve als je je eigen elektriciteit wint met zonneenergie, zoals mijn ouders hebben. Ideaal! Maar ik houd het voorlopig (aankomende 10 jaar denk ik) gewoon op sloffen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb begrepen dat een vloerverwarming een flinke kostenpost is. Het is natuurlijk wel heel behaaglijk... Mijn ouders hebben het ook. Maar wij hebben het hier thuis niet. Ik draag bijna altijd mijn Uggs thuis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen