8 september 2016

De reis naar je pensioen

Richard Branson is 68 en nog lang niet met pensioen. Mister Money Mustache ging op zijn 30e al met pensioen. De twee heren lijken, in ieder geval op het eerste gezicht, in een heleboel opzichten niet op elkaar, maar in ten minste één wel: ze zijn allebei financieel onafhankelijk.

Richard Branson is de man achter Virgin (platenlabel, vliegtuigen, hotels, ...) en hoeft dus al lang niet meer te werken. Branson geniet van zijn 'werk' en gaat er dus mee door. Hij ziet het overigens niet echt als werk, hij maakt geen onderscheid tussen 'work' en 'play'. Voor hem is het allemaal leven en leren.

In een blogpost merkt hij op dat je leven niet een reis naar je pensioen zou moeten zijn. Ik denk dat ik het eens ben met zijn punt, maar niet met de beeldspraak die hij gebruikt. Zolang je de reis niet ziet als een race, en onderweg geniet van de mooie dingen, is er niet zo veel mis. Als je alle leuke dingen uitstelt totdat je gepensioneerd bent, kan het wel eens lelijk tegenvallen wat daarvan terechtkomt, en bovendien is het zonde van de tijd tot je pensioen. Je kunt 'onderweg' zoveel leuke dingen doen. Volgens mij verschillen Branson en ik daar niet van mening.

Branson haalt Alan Watts aan, die  min of meer betoogt dat je geen doel zou moeten hebben. Dat heb je immers bij dansen ook niet. Je danst niet om ergens uit te komen. Je danst om te dansen. Ik vind het een mooie metafoor, ik houd van dansen. Het heeft wel wat om zo je leven te zien. Elke dag, elk moment is een kans om te genieten, hier en nu is zoals het is, en het is aan jou om de goede en mooie kanten ervan te zien. Helemaal waar en het werkt. Ik heb net even een typpauze genomen om te genieten van de zonnestralen en geniet nu weer van het 'schrijven' van deze tekst in mijn zonnige kamer.


"Toch en Maar -de verboden woorden-"


Toch en Maar denk ik dat het ook goed is om je bewust te zijn van je doel(en) en ambities. Ik weet dat dat ook werkt. We hadden nooit in dit huis gewoond als we ons kastelendoel niet hadden. En nu ik er zo over nadenk, heeft dansen soms wel een doel: ik danste wel eens om die leuke jongen aan de haak te slaan, leuk en spannend. En je kunt ook best ergens naartoe dansen. Mijn kleine neef gaat dansend door de kamer om zijn schooltas te pakken. Als ik hem zie denk ik 'Goed bezig'.

Wat dit allemaal betekent voor de metafoor en het grote levensadvies? Ik weet het niet precies. Maar ik weet wel dat dansen leuk is en dat het dus geen kwaad kan dansend door het leven te gaan, dansend op reis. Maak een eventueel doel niet belangrijker dan je reis.

En als je even lekker wil dansen, klik dan hier voor een leuke dansvideo.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb toevallig net een boek van Richard Branson uit de bibliotheek gehaald. Het is een inspirerend verhaal.
    Ik weet ook niet wat het precies betekent, maar je conclusie vind ik mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet werken? Zou leuk zijn, maar de dingen die ik doe buiten werk kosten geld. Niet veel, maar toch wel wat: wonen, fietsen, handwerken, lezen. En dat geld krijg ik alleen als ik werk. Of is dat ook een raar idee?

    Mijn werk is op dit moment trouwens wel iets wat ik met veel plezier doe, dus zo vervelend is het niet. Maar het kost me wel energie en tijd (die dus niet naar die andere dingen gaan), dus de ruil met geld vind ik wel eerlijk.

    Ik denk dat die geld-voor-energie ruil voor de meeste mensen geld, bij weinig mensen komt het geld "spontaan" binnen. Ook dhr Branson doet daar enige moeite voor (al is het maar nadenken over het verdienmodel), want zijn producten zijn goedkoop maar niet gratis...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is al langere tijd stil hier. Beste wensen voor 2017 en laat weer eens horen hoe het gaat!

    BeantwoordenVerwijderen