18 februari 2020

Afschrikwekkende termen in de kernselectie: ISIN

Omdat ik me laatst realiseerde dat ik lang niet alles van degiro begrijp, zoek ik wat dingen uit. Vandaag ISIN.

ISIN

De documenten van de kernselectie van degiro bevatten lijsten met drie kolommen. De eerste is de ISIN en ziet er ingewikkeld uit. Twee letters en dan een hoop cijfers.

Het is een soort naam

Het goede nieuws is dat het een soort naam is, maar dan in de vorm van een unieke code. Je kunt er een beleggingsfonds (en ook andere effecten) aan herkennen. Het is niet iets wat degiro verzonnen heeft, maar wordt internationaal gebruikt. That’s it.

Code in plaats van naam

De ISIN van een beleggingsfonds is altijd hetzelfde. De naam daarentegen verschilt wel eens. Waarschijnlijk komt dat doordat die namen vaak vrij  lang zijn. Als je op verschillende plekken informatie over een fonds (of tracker, of obligatie, of ...) wil opzoeken, gebruik dan de ISIN.

Iets meer informatie over ISIN

ISIN staat voor International Securities Identification Number. De twee letters geven aan in welk land het beleggingsproduct is uitgegeven. LU, wat het meest voorkomt in de kernselectie van beleggingsfondsen van degiro, staat voor Luxemburg.

Nog meer informatie over ISIN

Volgens mij weet je hiermee meer dan genoeg over ISIN. Mocht je meer willen weten, kun je dat vinden op bijvoorbeeld de Wikipediapagina over ISIN of in de Financiële Begrippenlijst. En verder: lekker googelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten