23 april 2020

Investering: Nederlandse boeken over financiën

Boeken zijn geweldig. Van vrijwel elk boek kun je wat leren. Een boek is een investering in je eigen ontwikkeling en dat is zo ongeveer de beste investering die je kunt doen.

Investeren met weinig geld

Investeer daarom in boeken, bij je lokale boekhandel of via onderstaande links (dan verdien ik er wat aan). Boeken zijn niet duur. Als je lid bent van de bieb kun je ze ook daar lenen; nog goedkoper. Of koop ze tweedehands.

Nederlandse situatie

In dit blog zet ik boeken op een rijtje waarvan je wat kunt leren over geld, over persoonlijke financiën. Het zijn Nederlandse boeken, over de Nederlandse situatie. De meeste tips voor boeken over persoonlijke financiën gaan over Amerikaanse boeken. Algemeen prima, maar ik heb niet zo veel aan tips over 401K en ETF's die je in Nederland niet kunt kopen.

Nederlandse boeken over persoonlijke financiën financiële onafhankelijkheid Nederlandse boeken over (persoonlijke) financiën

Niet gelezen

Zoals ik al zei: als ik oppervlakkig zoek naar boeken over persoonlijke financiën, vind ik vooral Amerikaanse boeken. Ik heb een paar uur gesurfd om dit lijstje bij elkaar te krijgen. Ik heb dus ook nog niet al deze boeken gelezen. Sterker nog: ik heb er meer niet gelezen dan wel.

Eigen mening

Toch raad ik je aan ze te lezen, of in ieder geval een paar ervan. Waarom dan? Zodat je ze kunt vergelijken en zelf kunt beoordelen wat je ervan vindt, of het bij je past, of je denkt dat het klopt. Lees en luister die boeken, google de auteurs, de begrippen en verschijnselen waar ze het over hebben. Zo kom je uit bij andere boeken, bij filmpjes, bij blogs en en meer bronnen en kun je je eigen mening vormen.

Principes

Overigens kun je van die Amerikaanse boeken ook wat leren. Veel van de principes die ten grondslag liggen aan financiële onafhankelijkheid, gelden overal. (Vandaar het woord: principes.) Lees ze dus gerust, maar voor wat meer praktische herkenbaarheid en toepasbaarheid kun je beter de Nederlandse boeken lezen.

Tijd

Zo, nu ga ik lezen, want alleen kopen of downloaden is niet genoeg. Je moet dus ook nog wat tijd investeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten