18 april 2020

Minder uitgeven

Voorspellingen van een financiële crisis leiden ertoe dat mensen zuiniger worden, significant minder uitgeven. Dat minder uitgeven draagt bij aan een eventuele crisis en dat is nou net niet wat we willen.

Beter voor de wereld

Toch probeer ik - met wisselend succes - al vijf jaar lang minder uit te geven. Normaal maak ik me daar niet zo'n zorgen over. Ik heb dat voor mezelf goed gepraat. Ik denk oprecht dat in normale omstandigheden minder uitgeven beter voor de wereld is.

Blije wereld - happy world

Kan het beter?

Omdat dat minder uitgeven met wisselend succes gaat, probeer ik met enige regelmaat kritisch naar mezelf te kijken: kan het nou echt niet beter? Het antwoord is altijd ja. Dat leidt er meestal toe dat ik mezelf een schop onder mijn zitvlak geef. Hoewel, ik gun mezelf te pas en te onpas pauze, schuif misschien wel te vaak dingen onder de noemer 'het moet wel leuk blijven'.

Niet normaal - niet minder

Hoe dan ook, vandaag heb ik besloten dat ik voorlopig weer pauze houd; ik vind het nu 'te pas'. De omstandigheden zijn niet normaal. Ik streef er daarom tot nader order naar om niet minder uit te geven. Als ik meer overhoud dan normaal, koop ik er iets van. Ik moet nog even nadenken over hoe ik het precies wil doen.

Chocolade

Genoeg om over na te denken: Wat is normaal? Doe ik iets met investeren? Ga ik in deze tijd naar een winkel? Laten bezorgen heeft ook nadelen, en zo nog wat dingen. Daar vind ik wel een modus voor. Chocolade is altijd een oplossing.

Het moet wel leuk blijven kunnen

Waar ik wel over heb nagedacht, is dat ik me dit kan veroorloven. Als je nog niet voldoet aan de basisregel minder uitgeven dan er binnenkomt, dan moet je daar natuurlijk als de dolle weerga aan werken.

1 opmerking:

  1. Een refecterende periode. Mooi toch?
    Dingen kunnne altijd beter. Soms zijn er dingen die jaren lang prima voelden ineens te stringend. dan kun je dat weer aanpassen. We hoeven niet calvinistischer te zijn dan Calvijn. Maar voor jezelf doelen maken en bereiken is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen