7 november 2015

Beleggingsmix

Beleggen doe ik voor het rendement/winst. De keerzijde van rendement is risico. In de regel geldt: hoe hoger het potentiële of verwachte rendement hoe hoger het mogelijke verlies. Als je eindeloos de tijd hebt, is een keer flink verlies lijden niet erg. Met eindeloos de tijd, wacht je gewoon tot je flink winst maakt en dat voldoende compenseert voor het verlies.

Als je weinig tijd hebt tot je het geld dat je belegt wil gaan gebruiken, kun je het beste kiezen voor een belegging met met minder kans op verlies en kans op minder groot verlies. Dat betekent meestal ook dat het verwachte rendement lager is. Maar je hebt dan wel een heel redelijke kans dat je geld er nog is (plus wat extra’s) als je het wil gaan gebruiken. Je kunt op internet op verschillende plaatsen daarover tips en vuistregels vinden.

Tot zover de ‘theorie’. Het deel van het klusgeld dat ik beleg, wil ik over ongeveer 5 jaar gebruiken, misschien iets eerder. Mijn beleggingshorizon voor dat geld is dus 5 jaar. De meeste sites adviseren om dan 100% obligaties te kopen in plaats van aandelen. Dat had ik dus moeten doen.

Ik heb het niet gedaan. Ik weet niet waarom ik het advies niet opgevolgd heb, maar ik heb voor het klusgeld gekozen voor 50% obligaties en 50% aandelen. Daarmee loop ik dus het risico dat het bedrag flink geslonken is, op het moment dat ik het wil gebruiken.

Ik heb me blijkbaar laten verleiden door het hogere potentiële rendement van de aandelen. Tja … voor mij is dit geld echt extra. Het is bestemd voor een dakterras en dat is op geen enkele manier noodzakelijk en zelfs niet mijn droom, dus daarom heb ik mezelf niet tegen gehouden. Toch verbaast het me wel, dat mijn realisme niet sterker is dan die verleiding. Een goede waarschuwing voor mezelf: pas op, want ik laat me blijkbaar makkelijk verleiden door hogere rendementen, ook al zijn die gekoppeld aan minder verstandige opties. Dat moet ik echt niet doen met geld dat ik nodig heb of geld dat voor mijn vrije tijd bestemd is.

NB Ik vind sowieso dat je niet moet beleggen met geld dat je echt nodig hebt, want er is altijd een kans dat je het allemaal kwijtraakt. Het geld voor mijn vrije tijd is niet strikt noodzakelijk. Ik kan dat dus beleggen, maar omdat ik er heel graag van gebruik wil kunnen maken, moet ik dat op een verstandige manier doen.

1 opmerking: