2 november 2015

Klusgeld beleggen

Om het overzichtelijk te houden en om ook in de praktijk wat te vergelijken te hebben en er zo van te kunnen leren, wil ik het klusgeld ergens anders beleggen dan mijn vrijheidsvermogen.

Eerder al had ik Meesman overwogen vanwege de aanbevelingen van geachte lezers en de –inderdaad- lage kosten. Ik koos toen voor Rendemix omdat die drempel voor mij lager was. Nu lag Meesman voor de hand, omdat de optie met de laagste drempel al 'bezet' was. Ik ben naar de site gegaan en heb me verder ingelezen in hoe het bij Meesman werkt. Dat bevestigde het poistieve beeld. Ik heb een rekening geopend, een mix bepaald* en opdracht gegeven voor maandelijkse aankopen. Ik vind de site en de info erop toegankelijk. Het ging allemaal behoorlijk vlot, en ik had ook nog het gevoel dat ik het redelijk begreep.

Het zou alleen nog even duren voor de eerste keer een aankoop weerd gedaan. Prima. Die dag nadert inmiddels. Een paar dagen geleden kreeg ik tot mijn verbazing een mail van Meesman met het verzoek een formulier te tekenen en op te sturen. Daar was tijdens het hele proces wat ik doorlopen heb niets over gezegd. Men verwijst naar ‘een nieuw Europees betalingssysteem’. Ik heb het even gegoogeld en dat systeem is er al sinds augustus 2014.

Ik vind het jammer dat dit niet direct zo helder als de rest is gecommuniceerd en dat verwezen wordt naar een ‘nieuwe’ regeling. Inmiddels heb ik antwoord gekregen op de mail die ik daarover gestuurd heb. Samengevat:
  • ‘nieuw’ is inderdaad een slordigheid en inmiddels uit het systeem gehaald.
  • omdat de interpretatie van de regels rond online machtigingen nog steeds onduidelijk is, en om de administratieve rompslomp voor klanten te beperken heeft Meesman ervoor gekozen om pas vanaf een bepaald totaalbedrag om een handtekening te vragen. En omdat je het online proces voor losse opdrachten doorloopt, is het niet in online proces opgenomen.
Een snel en duidelijk antwoord, dus ik ga tekenen, opsturen en … beleggen (again).

*over de mix moet ik nog een blogje schrijven, over ratio versus eh ja wat eigenlijk.

5 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het een goede keuze is, ik beleg er zelf al bijna drie jaar met kleine bedragen. Toen de beurzen flink zakten, tanden op elkaar en in blijven leggen. Dit is ondertussen allemaal weer goed gekomen. Ik heb dit geld echter pas over jaren nodig. Op naar de volgende beursdip. ;)

    Wat ik me alleen afvraag, als je dat klusgeld opeens nodig hebt en de beurs is net flink gezakt, wat doe je dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor noodzakelijk onderhoud hebben we een andere buffer. Dit geld inzetten voor een klus zal een keuze zijn.
    Overigens is de planning -wanneer wil ik het geld inzetten?- een factor bij het bepalen van de beleggingsmix. Daar komt nog een blogje over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit zelf te twijfelen tussen meesman en degiro. Ik wil hoofdzakelijk passief beleggen met een indexfonds. De giro claimt geen kosten in rekening brengen bij deze vorm van beleggen volgens hun website https://www.degiro.nl/tarieven
    Of zit er hier een addertje onder het gras?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben ook zeer benieuwd,
      ik beleg al een tijdje zelf, en ik neem steeds genoegen met kleine bedragen. Maar grappig genoeg zijn dit wel veel hogere bedragen dan ik kan ontvangen bij een spaarrekening.
      Ik koop wanneer de koers laag is, en als hij een paar punten hoger is dan verkoop ik en heb ik een paar tientjes winst. met 1000 euro, dus niet een bedrag dat afschuwelijk hoog is.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen