27 januari 2018

Plan C

Ik heb getwijfeld of ik dit plan C moest noemen of plan A+ of A2.0. Het is niet echt een nieuw revolutionair plan of zo. Het is wel een goed plan. Het is meer een aanvulling of eigenlijk zelfs ‘alleen maar’ een verbreding van de focus van Plan A dan dat het iets heel anders is. Het plan is ook niet minder leuk of minder goed dan Plan A. ‘Plan B’ heeft voor mij een licht negatieve bijklank (terwijl dat lang niet altijd zo is).

Ik heb voor 'Plan C' gekozen omdat het voor mij persoonlijk wel een echte verandering van mindset is. Gelukkig houd ik van de letter C (sesamstraat-alert) dus dat zit alvast goed.


Passief inkomen

Plan C is om meer werk van passief inkomen te maken. Even nog een soort van definitie:

Passief inkomen is inkomen waarvoor je niets (meer) hoeft te doen.


Het rendement op beleggingen is bijvoorbeeld passief inkomen. Dus ik heb al een beetje passief inkomen. Maar beleggen is niet de enige manier om passief inkomen te genereren. Het kan bijvoorbeeld ook met een boek of een website (maar niet met een blog want dat is niet echt passief), óf met het verhuren van vastgoed.

Huizen verhuren

Die laatste optie wordt ook door Mr. Money Mustache genoemd. Tot nu toe heb ik daar altijd met gemengde gevoelens naar gekeken: interessant maar ook eng. (MMM is ook niet alleen maar halleluja-positief.) ‘Eng’ had eerlijk gezegd de overhand. Best wel gek omdat ik wel een beetje verstand van huizen heb en een beetje van de woningmarkt (weliswaar gedateerd, maar toch). 

Samen

Maar nu … Nu is Meneer ook serieus geïnteresseerd. Met z’n tweeën weet je meer dan alleen. Samen is ook nog eens leuker. (Nog meer sesamstraat :) ) Dus nu zijn we ons samen aan het verdiepen in deze optie. Dat is nog steeds spannend, maar wel heel leuk en tot nu toe veelbelovend. Soms heb je wat hulp nodig om de positieve kant te zien en ik ben blij dat dat hiermee nu in gang is gezet. We zijn lekker aan het bijleren.

3 opmerkingen:

  1. Great minds think alike.
    Wij halen al zo n vijf jaar passief inkomen uit verhuur. Máár vorig jaar hadden we 10 000 den euro s verlies door een paar!!! huurders from hell. En geloof me, het is niet dat wij geen mensenkennis ofzo hebben en zelfs met een immokantoor dat huurders selecteert ging het al eens mis.
    Intussen hebben we 1 pand verkocht (met veel verlies, maar we zijn zo blij dat we ervan af zijn!), 1 pand zijn we volledig aan het renoveren (was nodig na 1 van die huurders from hell), 1 pand wordt nog steeds verhuurd en dat gaat goed, en het laatste pand hebben we in een airbnb veranderd. Dan wéét ik toch tenminste dat ik mn geld krijg en ik heb beter zicht op wat er met het pand aan het gebeuren is.
    We zijn nog op zoek om een vijfde pand te kopen (wij wonen ook nog zelf in een huis), maar dan eerder als vakantiehuis om zelf naartoe te gaan en eventueel daarnaast ook als airbnb te verhuren.
    Dit alles neemt wel een groot deel van onze tijd in, dus heel passief zou ik het in dit stadium toch niet noemen ;-)
    Succes nog!
    Nona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, dat is balen. We hebben de 'slecht betalende/gedragende huurders' idd ook op ons kostenlijstje staan, maar we vinden het vooralsnog moeilijk om een inschatting te maken van hoe hoog die kosten zouden zijn. En idd, passief is relatief :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, dat kostenplaatje leer je vanzelf als je bezig bent (of hopelijk niet) en is idd moeilijk op voorhand in te schatten. Wij leerden alvast enkele dure lessen, maar voor ons betekent dit alles nu wel relatieve financiele onafhankelijkheid, en daar zijn we echt ongelofelijk blij mee!
    Veel succes nog met jullie tocht
    Nona

    BeantwoordenVerwijderen