22 januari 2018

Vorige week bedacht ik dat ik met mijn belegde geld wilde overstappen naar een andere 'broker'. Ik had genoeg van de kosten van Rendemix. Ik dacht dat de moeilijkste vragen naar aanleiding daarvan waren: Naar welke broker? en Ineens of in stapjes?

Vragen

Voor het antwoord op die eerste vraag neigde ik naar DeGiro. Veel goeds over gelezen. Ik ging opnieuw op zoek naar hoe, wat en waarom dat ook al weer zo'n goede was. (voornamelijk bij Mr. FOB, thanks!) Vrijwel direct stuitte ik op de volgende vragen: In welk(e) fonds(en) ga ik dan beleggen? En Is het slim om te wachten of die twee populaire (want goede prestaties, breed, lage kosten) fondsen weer beschikbaar komen bij DeGiro?

Ineens verandert de zaak

Toen dacht ik weer aan de vraag ineens of in stapjes. Ik heb een voorkeur voor ineens en had nog niets gelezen waaruit bleek dat dat stom zou zijn (integendeel). Ik realiseerde met dat de koppositie van DeGiro in vergelijkingen waarschijnlijk gebaseerd was op een strategie waarbij periodiek ingelegd wordt. Even opzoeken, en ja dat bleek te kloppen. Ik leg al een tijdje niet meer periodiek in omdat ik geen inkomen meer heb.

Nieuwe vragen

En toen kwam nieuwe vragen boven: Ga ik ooit wel weer periodiek inleggen? Zo ja, hoe snel dan? En toen tadaaa, een nogal belangrijke vraag: Wat wil ik eigenlijk met dit geld?

Een stukje geschiedenis

Tja. Ooit was het bedoeld als begin van het vermogen om van te gaan rentenieren zodra dat kon. Het was het begin van (ongeveer) vijf ton. Ik heb het opgebouwd door een tijdje een flink aandeel van mijn inkomen te beleggen. Ik lag op koers om binnen een jaar of 15 definitief met pensioen te kunnen. Maar. Ik was ongelukkig in mijn baan en stopte met werken. Ik liet mijn beleggingen staan, maar kocht niets nieuws bij.

En nu?

Niet werken bevalt me goed. Zoals het nu gaat, kan het niet eeuwig blijven duren. Ik heb namelijk nog niet gevonden hoe ik genoeg geld kan verdienen met dingen die ik leuk vind. Geeft niet (wel jammer, ik had het leuker gevonden als dat al wel gelukt was, eerlijk is eerlijk).
Ik weet dus dat het zo niet kan blijven, maar ik weet nog niet hoe het dan wel gaat worden. Dat maakt het ook moeilijk om te bedenken wat ik met dit geld wil, en of ik ooit weer meer wil (en kan) gaan beleggen.

This is it

Ik denk dat het voorlopig betekent dat ik moet kijken naar mijn huidige situatie: Ik heb 20.000 euro die ik nu niet nodig heb. Sterker nog: het plan is dat ik dat geld nooit nodig heb. Dat betekent dat ik het kan beleggen. Het is eenmalig die 20K (voorlopig).

Maar ik moet over die nieuwe vragen nog wel even goed nadenken. Misschien is het, na bijna twee jaar, tijd om mijn toekomstplan B wat concreter te gaan maken.

Hmm volgens mij is dit een warrig blogje. Soms helpt bloggen me om dingen op een rijtje te zetten. Soms gebeurt dat direct tijdens het schrijven, soms wat later als ik het teruglees. In dit geval heeft het zeker al een beetje geholpen (het was dus nog veel warriger), maar moet het allemaal nog veel helderder.

1 opmerking:

  1. Ik snap je wel. Opschrijven helpt om de brei in je hoofd op te lossen!
    Ik ben heel benieuwd naar je plan B. Het lijkt me lastig om nu (terwijl dit leven je goed bevalt) weer na te moeten denken over het einde ervan.

    BeantwoordenVerwijderen