24 februari 2018

Een shirt in de winter

Ik heb al eens eerder gepleit voor de huismuts. Het scheelt echt enorm in hoe comfortabel je je voelt, temperatuursgewijs dan. Je verliest gewoon heel veel warmte via je hoofd als er geen muts op zit. Pasgeboren baby’s mogen het wel, maar al heel snel moet de muts af, om hem nooit meer binnen op te mogen zetten. Ik doe dat dus soms wel (net als die paar hippies die niet door hebben dat die trend al weer voorbij is, no offence – ik vind het leuk en slim), en de muts is samen met een kop warme thee mijn belangrijkste wapen tegen het koudegevoel.

Winterkleding

Naast (of eigenlijk onder) de muts draag ik lange sokken (en dan bedoel ik véél langer dan tot m’n enkels (denk knie), waarom je in de winter toch sokken zou dragen die niet over je enkels komen??), een warme broek (soms met maillot), een long-sleeve, een blouse en een trui, en soms nog een leuke sjaal erbij. Het is namelijk winter (en ik ben een koukleum).

Shirtje

De afgelopen weken heb ik op verschillende kinderen uit drie verschillende gezinnen gepast. Drie keer zag ik kinderen in een shirtje. Dat vind ik gek. Nou wonen deze gezinnen allemaal in huizen die minstens 200 jaar later gebouwd zijn dan ons huis. Die huizen zijn dus stukken beter geïsoleerd en dan is een lagere temperatuur al comfortabel. Maar ook een goed geïsoleerd huis en de scholen waar deze kinderen naartoe gaan moeten (een beetje) opgewarmd worden. Zou de thermostaat daar niet nog een graadje lager kunnen als iedereen maar in z'n shirt loopt? Het is toch niet zo gek om een trui aan te trekken? Een muts hoeft dan niet, al zou ik de solidariteit waarderen.

3 opmerkingen:

  1. Gewoon doen wat jou bevalt. Ik ben ook een koukleum, draag kniekousen, longsleeves en truien. Op blogs lees ik de laatste tijd veel over minimaliseren van de kledingkast, en dan heeft iemand 1 trui en 1 vest bijvoorbeeld. Ik begrijp niet zo goed hoe je daarmee uit komt. Dan moet je of heel vaak wassen of je huis zo warm stoken dat je geen trui/vest nodig hebt, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik loop binnen vaak met een capuchon op als ik het koud heb (hoodie trui). Ergens wel logisch dat je via je hoofd veel warmte verliest maar ik had er eignelijk nooit zo bij stilgestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verdenk kinderen ervan een andere warmtehuishouding te hebben. Hier lopen er twee rond die regelmatig minstens twee lagen minder aanhebben dan ik. Dan is het bijvoorbeeld 17 of 18 graden in de kamer en lopen ze doodleuk in een t-shirtje en legging, terwijl ik een vest aan heb en een sjaaltje omsla.

    Lia

    BeantwoordenVerwijderen