8 februari 2018

Op een andere manier geld verdienen

Ik weet niet eens zeker of dit mag. Maar ik moest er echt om lachen en dat wil ik wel met jullie delen. En het past in mijn onregelmatig (qua frequentie en invulling) verschijnende serie: 'Op een andere manier geld verdienen'. Ik las een column van Arnon Grunberg. Volgens mij staat hij in de VPRO-gids, maar in ieder geval ook op internet en daar las ik hem. Ik ga hier een stukje overnemen:

"Bent u langdurig werkloos? Of teleurgesteld in Uber? 

Begin in uw woonkamer een kapsalon.
Spreken en het masseren van de hoofdhuid is belangrijker dan knippen. Onthoud: iedereen kan knippen.

Leer deze drie regels uit het hoofd:
  • haren kunnen het beste droog worden geknipt;
  • huur voor het verven van haren een aardige assistent (v/m) in die daar ervaring mee heeft;
  • hoe ouder en brozer de klanten zijn,
    hoe meer behoefte ze hebben aan complimentjes.
7 Ook de doden moeten soms worden geknipt.


Dat zinnetje over de doden hoorde niet bij dit punt. Vandaar de door mij doorgestreepte 7. Ik vind hem (de zin, niet de zeven) erbij passen en heb hem daarom mee gekopieerd.

Ik vond het stukje zoals gezegd grappig, en de laatste 'regel' over complimenten voor oude en broze van dagen vond ik aandoenlijk. Iets om over na te denken. Een complimentje kan altijd, ook als je geen haren knipt of hoofdhuid masseert.

In dezelfde column staat trouwens ook:

"Klant is koning, maar als koning mag je wat voor je onderdanen doen."


Ook al iets om over na te denken, om het mee eens te zijn of niet.

Ik wil natuurlijk geen plagiaat plegen, en geen vaardige kappers voor het hoofd stoten. Ik denk dat voor het eerste het citaat te kort is, zeker in combinatie met de bronvermelding, maar als iemand mij ervan kan overtuigen dat dit niet mag, haal ik deze blogpost weer weg. En als u kapper bent, weet u wel beter toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten