27 maart 2018

3-0 reden voor optimisme? Ja!


We hebben gewonnen gisteravond. Met drie-nul nog wel. Van de Europees kampioen. Dat is voor de media reden tot (voorzichtig) optimisme. Dat vind ik een verademing, ik houd van optimisme (meer dan van voetbal).

De economie en andere dingen

Voetbalminnenden mogen dus blij zijn. Is er verder reden om te juichen? Over het effect op de economie zijn verschillende theorieën. We zouden meer geld uitgeven als oranje wint, goed voor de economie dus. Een andere theorie zegt dat het juist slecht is voor de economie: de ‘oranje’-uitgaven zijn alleen maar een verschuiving van andere uitgaven en op het werk zouden we minder productief zijn doordat iedereen is afgeleid (of een kater heeft van het feest). Oranje-uitgaven zouden vooral gaan naar prullaria en ongezond eten, slecht voor het milieu dus. Maar de sfeer is beter en dat is juist weer goed voor de productiviteit. 

Zelf word ik vrolijk van vrolijke mensen, en als ik vrolijk ben zorg ik beter voor de wereld om me heen, pak ik dingen met meer zin aan. Dat van die goede sfeer klopt voor mij. Dus ik hoop dat ik een hoop voetballiefhebbers tegenkom vandaag. Kan ik ook genieten van de overwinning. Want al maakt één zwaluw nog geen zomer, en één overwinning nog geen kampioen, het is wel een leuk begin, en gewonnen is gewonnen. Yes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten