29 maart 2018

Stukjes sparen

Sparen is nuttig. Of iets preciezer: het hebben van een buffer en reserveringen is nuttig. Eens in de zoveel tijd kom je, verwacht of onverwacht, voor uitgaven te staan die beduidend hoger zijn dan je inkomsten van die maand. Dan heb je dus spaargeld nodig (of een lening, maar dat is een dure vorm van achteruitsparen). Laatst bijvoorbeeld liepen de remmen van onze auto aan. De bijbehorende band was loeiheet. Dat moest dus gemaakt worden en dat kost net iets meer dan een paar tientjes. (Eerlijk gezegd ook geen heel maandsalaris, maar we hebben geluk gehad de laatste tijd *klopt op hout* en ik wilde wel iets noemen wat een beetje recent en echt gebeurd was.)


Geldt voor geld

Dat sparen nuttig is geldt voor geld. Na mijn blogpauze van bijna een maand vroeg ik me af in hoeverre er een analogie is met het sparen van ‘stukjes’, blogartikelen. De blogpauze was niet gepland en eigenlijk ook een beetje ongewenst. Ik houd van schrijven én van lezers. (Ja van u (of jou als je je daar prettiger bij voelt); fijn toch om geliefd te zijn?!) Als je lezers wilt houden, moet je regelmatig schrijven. Als je een gat laat vallen, haken mensen logischerwijs af en moet je daarna weer op gaan bouwen. Ik blog omdat ik het leuk vind en mijn plezier in bloggen wordt groter als mijn blogs goed gelezen worden. Dan doe ik mezelf dus een plezier als ik regelmatig blog.

Drempel

Regelmatig bloggen lukt niet altijd. Een keer een dagje overslaan is niet zo erg. Maar als het er wat meer zijn, vormen ze voor mij een drempeltje om weer te gaan bloggen. Hoe meer dagen hoe hoger de drempel. Ik heb het gevoel dat ik na een pauze met iets echt goeds moet komen, hoe langer de pauze hoe beter het moet zijn. “Ja duh, ik heb een maand niet geblogd, dan kan ik toch niet ineens met een stukje over soep aan komen zetten?” Tot ik mezelf streng maar vrolijk toespreek, roep dat ik het mezelf niet te moeilijk moet maken, en dan blijkt de drempel alleen maar in mijn hoofd te zitten (Goh!).

Actueel en enthousiast

Ik zou mijn blogpauzes graag willen voorkomen en volgens mij kan een buffer blogs daarbij helpen. Ik heb het al wel eens geprobeerd. Dan nam ik me voor om alleen op woensdag en in het weekend een blogje te publiceren en de blogjes die ik dan op de andere dagen zou schrijven, waren mijn buffer. Als ik dan een keer geen tijd of zin had op een 'publicatiedag', kon ik een blogje uit mijn buffer publiceren. Dat ging tot nu toe mis. Meestal omdat ik dan toch vaker ging publiceren, bijvoorbeeld omdat ik vond dat ik een heel actueel blogje had geschreven. Dat blogje over die die gewonnen voetbalwedstrijd kon ik ook echt niet een week laten liggen toch? Of omdat ik gewoon enthousiast over het blogje was en het meteen wilde delen. Echt, dat heb ik vaak.

Tijdloos

Het is dus de kunst om tijdloze blogjes voor de buffer te schrijven. Dit blogje is niet helemaal tijdloos want geschreven naar aanleiding van mijn blogpauze, maar of ik hem vandaag, morgen of overmorgen publiceer, maakt niet zo veel uit. (Het is vandaag geworden, dat is altijd waar : ) )
Én ik moet mijn enthousiasme over een blogje voorpret kunnen laten zijn. Met geld lukte me dat altijd aardig (Jippie wat een goed bedrag heb ik weer gespaard, daar kan ik later allerlei leuke of nuttige dingen mee doen.) Dan moet het met stukjes toch ook lukken?!

Hebben jullie nog tips? Hebben jullie een buffertje blogs? Hoe groot en hoe heb je dat opgebouwd? Publiceren jullie op vaste dagen? 

8 opmerkingen:

  1. Ik publiceer altijd alleen op vrijdag. Ik herken de 'druk' die je zelf voelt om een goed stuk te publiceren na een pauze, maar eigenlijk is dat nergens voor nodig.

    Een tip: zet je blogs voor in de toekomst alvast klaar. Als je dan een rijtje geplande blogs ziet staan geeft dat ook een voldaan gevoel :). En zet vb voor elke maand maar 1 of 2 geplande blogs klaar, zodat je verder wel actuele stukjes blijft schrijven (zo doe ik het in ieder geval)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo herkenbaar! Als ik dan een paar stukjes (of 1) heb geschreven wil ik het zo graag delen!
    Maar ik doe het dan altijd om 7.00u ‘s morgens. En bij meerdere goede artikelen doe ik er minstens een dag tussen, en niet op zondag. (Maar dat laatste is persoonlijke voorkeur).
    Echt ver vooruit werken lukt me niet trouwens. Te weinig tijd daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat ik wat dat betreft niet de enige ben, en hoe jij dat dan aanpakt.

      Verwijderen
  3. Zelf heb ik nog nooit blogberichten in het voren gemaakt. Hooguit dat ik hem vandaag type en morgenochtend plaats, maar verder niet. Bij mij heeft het ook echt te maken met tijdgebrek wat deels weer komt dat ik andere dingen online aan het lezen ben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. Soms verlies ik me echt in het lezen van allerlei andere blogjes. Blijft er geen tijd meer over om te schrijven ...

      Verwijderen
  4. Ik probeer inderdaad ook altijd wel een voorraadje met blogposts te hebben voor het geval ik een keer heel druk ben of geen inspiratie heb. Zo'n voorraadje stelt gerust vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen