9 maart 2015

Actiepunt 1: Hoe zit het met mijn pensioen?

Als ik Mr Money Mustache goed begrepen heb, raadt hij aan om (nadat je je dure leningen hebt afgelost) de belastingvrije ruimte voor je pensioen optimaal te benutten. Hier lopen ongetwijfeld de Nederlandse en Amerikaanse situatie uit elkaar. Het leek me geen slecht plan om uit te zoeken of er voor mij, in mijn situatie lucratieve mogelijkheden zijn.

Om kort te zijn: die zijn er nu niet voor mij.

Je kunt in Nederland belastingvrij pensioen opbouwen tot een bepaald bedrag. Ik heb nog niet uitgevonden hoe dat maximum bedrag beredeneerd is, wel hoe het berekend wordt. De belastingdienst heeft daar een rekenhulp voor. Die vul je overigens niet zomaar even in, tenzij je inkomen en pensioenaangroei uit je hoofd weet. Maar als je die gegevens (en mogelijk nog een paar die voor mij niet aan de orde zijn) hebt opgezocht, is het vrij simpel.
Ik blijk via het pensioenfonds van mijn werkgever het maximum belastingvrije pensioen op te bouwen. Dat is mooi. Ik kan van alles vinden van de hoogte van dat maximum, maar het is er nou eenmaal en ik benut de ruimte maximaal.

Er zijn nog andere opties om mijn pensioen te verhogen. Ik kan het nabestaandenpensioen dat ik opbouw laten omzetten in gewoon pensioen. Maar dat kan pas als ik mijn pensioen aanvraag en dat kan pas vanaf mijn 60e. Overigens moet meneer Money-wenbrauw daar toestemming voor geven, maar ik voorzie geen problemen.

Dan nog een TIP VOOR ALLE ECHT JONGE MENSEN: zoek uit of partnerpluspensioen interessant is. Je kunt het later omzetten in pensioen voor jezelf, en je kunt het volgens mij ook opbouwen als je geen partner hebt. MAARRR je moet het aanvragen binnen een half jaar nadat je gestart bent met het opbouwen van je pensioen. Welke 22-jarige doet dat in hemelsnaam? 
Voor mij is het in ieder geval niet meer aan de orde. Doe iets goeds voor je medemens en vertel het je buurjongen, nichtje of nieuwe collega.

Actiepunt #1 afgerond: Hier valt niets te halen voor mij dus als de donder aan de slag met
Actiepunt #2: Beleggen

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

2 opmerkingen:

  1. Ja wel hoor! Manlief ( inmiddels 28!) vroeg een partner pensioen aan voor mij bij het in loondienst treden, hij betaalde trouwens al vanaf 19 mee aan pensioen opbouw. Hij hoopt ook op een vervroegd pensioen, volgens berekeningen komen we uit op 53 jaar. We streven naar 50! Eerst maar van de schulden af! ( restschuld verkoop woning)

    Leuk blog! Ik ga je volgen

    BeantwoordenVerwijderen