30 maart 2020

Honderd euro

Plus honderd euro. Dat is het effect van corona op onze boodschappenuitgaven in maart. We gaven € 516 uit aan boodschappen. Gemiddeld geven we daar € 408 per maand aan uit. De maand is nog niet voorbij, maar we gaan pas woensdag weer boodschappen doen en dan is het april.

Voorraadbeheer

We hebben ongeveer voor twee weken eten in huis. Dat is meer dan normaal. Het gaat best goed trouwens met het voorraadbeheer. Eigenlijk is het heel simpel: als we iets uit de voorraad halen, zetten we het op ons whatsappboodschappenlijstje. Twee keer per week doen we boodschappen. We doen dan inkopen voor dezelfde dag en de volgende dag en we vullen de voorraad aan. Het is geen rocket science, maar voor ons wel nieuw.

Turbogist

Het enige wat ontbreekt, is normale gist. Dat hadden we niet extra ingeslagen toen we onze voorraad op peil brachten. Het is nu al anderhalve week uitverkocht hier. We hadden nog wel turbogist. Dat, ehm, hebben we in huis, ehm, voor een niet nader te noemen Schiedamse activiteit. (Het lijkt op koken.)

De pan uit

Met turbogist kun je ook pizzadeeg maken, weten we nu. Het rees wel de pan uit, of letterlijk: het bakblik waar we het in kneden (met de machine). Je zou denken: "Logisch met turbo-gist", maar in het begin ging het heel langzaam. Dat vind ik dan weer niet zo turbo.

Pizza en andere lekkere dingen

Hoe dan ook: Meneer (hij is de pizzabakker hier in huis) heeft het rijzende deeg gesplitst, zaterdag heeft hij met de logeetjes heerlijke, zelfgemaakte pizza's gemaakt en vandaag maakte hij van een deel van het overgebleven deeg bolussen. Later in de week volgen misschien nog krentenbollen. Het kan allemaal slechter.


Fruit en chocolade

Is die honderd euro nou te verklaren door de voorraad? Grotendeels, denk ik. Naast dat we meer voorraad hebben, eten we iets meer vers fruit. Daar geven we dus ook wat meer aan uit, en, heel misschien, geven we iets meer uit aan chocolade, maar dat kan nooit veel zijn (ahum).

Aanbiedingen

Ander punt is misschien wel dat ik minder op m'n gemak boodschappen doe en zeker niet halverwege de supermarkt het menu omgooi omdat ik iets zien wat in de aanbieding is. Uitgebreid prijzen vergelijken en aanbiedingen scannen is er niet bij. Dat maakt het wellicht ook iets duurder. Aanbiedingen kan ik natuurlijk wel online scannen. Ik doe dat voor wat standaardproducten, maar verder vind ik het uitgebreidere boodschappenlijstje al extra voorbereiding genoeg: een stap tegelijk.

5 opmerkingen:

  1. Ik las op Twitter ook over gist-tekort, en een antiek recept om zelf gist te maken. Kan ook nog in geval van nood.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is best veel! Ik heb voor mezelf nog niet de balans opgemaakt, maar ik denk zomaar dat het bij mij wel meevalt. Ik kom het eerlijk opbiechten als het toch niet zo blijkt te zijn, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar je biecht ;)
      Ik vond het eerst ook veel. Maar, we hebben iets meer dan 25% meer uitgegeven voor 5 tot 6 weken (de gewone maand + extra voorraad) in plaats van ruim vier weken. Dat is ook 25% meer eten, dus het valt eigenlijk mee.

      Verwijderen
  3. bij bv turkse winkels hebben ze wel gist,misschien niet altijd de verse daar deze snel verkoopt maar wel grote pakken gedroogde gist

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor de gisttips. We hebben inmiddels gist van de molen en dus ook nog de turbogist. We mogen misschien niet op reis, maar er kan hier van alles rijzen :)

    BeantwoordenVerwijderen