13 maart 2020

Voorraad - Poging 2

Geen goede combi: voorraad en ik.

Meteen weer op

Een pak koekjes voor als er onverwacht visite komt? Binnen drie dagen ga ik, geheel onverwacht, bij mezelf op visite. Een pizza in de diepvries voor als we een keer een drukke dag hebben? Twee dagen later verwar ik 'druk' met 'geen zin'. Cola op voorraad want in de aanbieding? Ineens drink ik veel meer cola. (As we typ, drink ik cola uit de laatste fles van de aanbieding van vorige week.)

Of juist niet

Andersom: die tompoeszelfmaakset die ik uit nostalgie had gekocht is bijna aan zijn tweede nostalgieronde toe; hij is in ieder geval flink over de datum. Diepvriessnijbonen voor als ik die ene salade wil maken verworden tot eeuwige snijboonkristallen, want op de een of andere manier maak ik die salade alleen als ik toch nog naar de supermarkt moet; dan is vers net zo makkelijk.

Terug bij af

Een kleine drie weken geleden kochten we toch maar weer wat extra blikken en zo voor de voorraad, want rondwarend virus. U raadt het al: de afgelopen twee weken had ik het heel druk (ahum) en gistermiddag was onze voorraad weer ongeveer terug op het normale peil. (Wat niet met zekerheid te zeggen is, want ik deed dus niet aan voorraadbeheer ergo niemand weet wat het normale peil is.)

Googlevoorraadsheet

Tijd voor een systematische aanpak. Ik maakte een googlesheet en deelde hem met Meneer Money Wenkbrauw. We maakten een menu voor twee weken, schreven de ingrediënten op, plus nog wat algemene (lees: snack)dingen, met erachter kolommen voor:
  • Hoeveel voorraad hebben we?
  • Waar bewaard?
  • Tht-datum?

Voorraadcheck en boodschappenlijstje

De volgende stap was het checken van onze voorraad. Al snel maakten we een extra kolom aan: vindplaats in de supermarkt, met een 1 voor wat je als eerste tegenkomt in onze supermarkt en een 6 voor wat in de schappen vlakbij de kassa ligt. Als je dan sorteert op die kolom heb je een boodschappenlijstje op supermarktvolgorde. Dat scheelt een hoop op-en-neergeloop.

Bijhouden

En nu hebben we twee opgeruimde (bonus!) goedgevulde voorraadlades, een vriesvak in dito staat en een half ingevulde voorraadlijst. Daar ga ik zo mee aan de slag. Echt waar. En daarna houden we hem bij. Echt waar.

De belangrijkste voorraadlade

Het idee is om voorlopig wel boodschappen te blijven doen zodat de voorraad op het huidige niveau blijft. Zodra het echt onverstandig wordt om boodschappen te doen of het niet meer mag, kunnen we thuis blijven. 

Boodschappentijd

Terwijl ik dit schrijf, denk ik na over wanneer we dan het beste boodschappen kunnen doen. Ik werk thuis en als de deadlines niet al te krap zijn, kan ik overdag boodschappen doen, terwijl ik mijn werk afmaak als iedereen die van zijn werk thuiskomt naar de supermarkt gaat. Maar wacht even: jullie gaan ook allemaal thuiswerken vanaf nu. Hmm, wat is dan een goede tijd? Waarschijnlijk is het voorlopig geen enkel moment druk in de supermarkt. Dus geen zorg wat dat betreft.

Edit: Voor de duidelijkheid, ik zoek dus geen tijdstip om anderen vóór te zijn, maar een tijdstip waarop ik met zo min mogelijk anderen in de supermarkt ben. Gewoon om de kans op wederzijdse besmetting te voorkomen.

Nieuwe gewoonte

Ik ben benieuwd hoe goed het voorraadbeheer vanaf nu gaat. De stok (of het kroontje) achter de deur is nu wat groter dan normaal. Wie weet leer ik een gewoonte aan waar ik de rest van mijn leven plezier van heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten