16 maart 2020

Lagere lokale lasten

Het totaalbedrag van onze lokale lasten is gedaald. Dat is fijn. De WOZ-waarde van ons huis is gestegen. Dat zou fijn zijn als we wilden verkopen of de hypotheek oversluiten of iets dergelijks. Maar dat is niet aan de orde.

Een beetje gek

Ik vind de WOZ-waarde echt te hoog. Ik denk dat het knap lastig wordt om mensen te vinden die dat bedrag neerleggen voor ons huis. Begrijp me goed: ik zou het voor geen goud verkopen momenteel, maar je moet een beetje gek zijn om hier te wonen.

Energielabel F en hoge ruimtes

Ons huis heeft, al onze isolatiemaatregelen ten spijt, energielabel F, heel misschien E door de zonnepanelen, maar die lagen er nog niet op 1 januari 2019. In combinatie met mooi hoge ruimtes levert dat een flinke energierekening op, zelfs als je de hele winter met dikke truien aan en mutsen op in huis loopt.
Omdat onze gemeente de inhoud als basis neemt voor de WOZ-bepaling zijn we met onze hoge ruimtes extra slecht af. Ze rekenen bijvoorbeeld ook onze grote zolder mee, terwijl die geen daglicht heeft en niet met een vaste trap bereikbaar is.

Geen buitenruimte

Ons huis heeft geen buitenruimte: geen tuin, geen balkon, ja anderhalve vierkante meter eigen stoep voor de deur, die door onder andere veel hondenbaasjes als publieke ruimte wordt gezien. Ons huis is eigenlijk te groot om er met twee personen te wonen, maar met een gezinnetje zou het gebrek aan buitenruimte dat gezin snel opbreken.

Veel trappen, weinig indelingsvrijheid

De best grote hoeveelheid vierkante meters is verdeeld over veel relatief smalle verdiepingen. Dat betekent ten eerste dat we veel trappen hebben, waarvan de onderste smal en steil is en ingebouwd in het monumentale interieur. Dat is een echte bottleneck die niet aan te passen is. Senioren vallen sowieso af als doelgroep. Het betekent ten tweede dat, ondanks dat we veel ruimte hebben, de indelingsvrijheid beperkt is.

Onconventioneel

Ons huis heeft geen echte badkamer, een douche op de gang, that's it. Het losstaande bad nemen we mee als we hier ooit weggaan. De bijbehorende kraan en afvoer zullen we laten zitten, maar die zijn behoorlijk onconventioneel. Ik gok dat de meeste mensen dat ingrijpend zullen willen aanpassen. Hetzelfde geldt voor de keuken.

Kortom

Kortom ons huis is ons kasteel; heerlijk voor ons, en voor anderen leuk om een keer op bezoek te komen, maar niet om er te wonen. Dat vertrouwt visite me ook best wel vaak toe. ("Dus jij loopt iedere keer met de boodschappen al die trappen op?" of "Ik vind het schitterend, maar het zou niets voor mij zijn.") Nou wil ik helemaal niet zeggen dat wij zo heel raar zijn, echt niet, maar een beetje wel.

Taxatie-verslag

Dat betekent dat ons huis niet zo makkelijk te verkopen is als huizen van vergelijkbare grootte. De taxateurs die de WOZ-waarde bepalen, lijken daar geen enkele rekening mee te houden. Helemaal zeker weet ik dat overigens niet, want dat wat ze taxatieverslag durven te noemen, is niet meer dan een opsomming van een paar kenmerken van twee - in mijn ogen - niet zo vergelijkbare woningen.

Correcties

De WOZ-waarde per kubieke meter van die panden wijkt ook behoorlijk af van de waarde die ze ons huis hebben toebedeeld. Daar hebben ze dus correcties op losgelaten, maar ik kan nergens vinden welke en wat de ratio daar achter is. Dat zullen ze toch wel ergens hebben vastgelegd? Ik ga maar eens uitzoeken of ik een uitgebreider verslag kan opvragen.

Een ton verschil

Huispedia is het overigens met me eens. Daar wordt de waarde van ons huis op de peildatum ongeveer een ton lager ingeschat, bijna 15% lager. En ook zij houden geen rekening met de indeling van ons huis. Kennen jullie die site trouwens? Best een aardige bron voor een globale waardebepaling volgens mij. (De hypotheker komt nog lager uit maar is volgens mij minder nauwkeurig.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten