22 mei 2020

Financiële onafhankelijkheid, ook voor laatbloeiers

Gisteren

Ik zie het vaak: hameren op de voordelen van vroeg beginnen als het om financiële onafhankelijkheid gaat. Hoewel dat hartstikke terecht is, is het ook een beetje zure mosterd na de maaltijd. Niemand, maar dan ook niemand kan gisteren beginnen, tenzij je gisteren begonnen bent en dan heb je dat advies niet meer nodig. Vandaag beginnen, of morgen - als je er een nachtje over geslapen hebt - is prima.

Vandaag!

Ik lees dat advies wel vaak over beleggen. Meestal als antwoord op de vraag wanneer je zou moeten beginnen met beleggen. *Bombastische stem aan*
De beste dag om te beginnen met beleggen is gisteren, de een-na-beste dag is vandaag. *Bombastische stem uit*
(Ik moet ineens denken aan die mop van Pudding en Gisteren.)

Zo vroeg mogelijk

Het goede nieuws is dat dat ook geldt voor financieel onafhankelijk worden. Dat is niet zo gek, want beleggen is een belangrijk onderdeel van dat traject. Als je dus ergens ziet staan dat je vroeg had moeten beginnen, laat de moed dan niet in je schoenen (of met dit lekkere weer: slippers) zakken. Denk gewoon: Vandaag is zo vroeg mogelijk.


Financieel onafhankelijk over 15 jaar

Het goede aan wat later beginnen is dat er waarschijnlijk een hoop te winnen valt op besparingsgebied. Als je je hebt laten meeslepen en steeds je uitgavenpatroon hebt aangepast aan je nieuwe salaris, kun je, als je een beetje carrière hebt gemaakt, waarschijnlijk met niet al te veel moeite 60% van je inkomen sparen. Kost wel een beetje moeite hoor, maar als je ook direct begint met investeren, ben je wel 15 jaar later financieel onafhankelijk.

... of over 10 jaar

Als het je lukt om 70% te besparen, kun je binnen 10 jaar financieel onafhankelijk zijn. Dus als je op je 45e begint, kun je alsnog op je 55e financieel onafhankelijk zijn. En nee, dat is niet voor iedereen weggelegd, maar misschien wel voor meer mensen dan je denkt. Dus wellicht ook voor jou. Kijk er eens naar en begin alvast, met besparen én je verdiepen in investeren.

Besparen

Als je echt heel graag wil, kan er heel veel op besparingsgebied. Begin met de makkelijke besparingen en pak lekker door: beter op aanbiedingen letten, goedkopere winkels, goedkopere merken, even geen nieuwe kleren kopen (die heb je waarschijnlijk toch al heel veel), overbodige abonnementen en verzekeringen opzeggen (dat zijn er meer dan je denkt), (vaker) zelf je lunch, koffie en avondeten maken en zelf je biertje en wijntje inschenken, minder hard rijden, vaker op de fiets, overstappen naar naar een goedkopere telecomprovider en energieleverancier, een vakantie schrappen (waarschijnlijk ging je toch al vaker dan een keer per jaar), en zo voort.

Grote besparingen

Denk ook aan grotere maatregelen als:
  • goedkoper wonen,
  • je auto verkopen.

Ja, ik bedoel echt verhuizen en echt je auto wegdoen. Dat heeft waarschijnlijk veel impact op je leven, maar die impact hoeft niet negatief te zijn en de positieve impact op je financiën is sowieso  groot. Je doet dit om financieel onafhankelijk te worden. Dat is nogal wat! Denk eens na over waar je echt gelukkig van wordt.

Investeren

Ook op het gebied van investeren kan er veel: aandelen, fondsen, ETF's, peer-to-peerleningen, een verhuurhuis, zonnepanelen, crowdfunding, isolatie, garagebox, vakantiehuis, dat soort dingen. Ik raad je aan snel te beginnen, maar niet zomaar. Aan investeren zijn risico's verbonden, en het is net iets ingewikkelder dan besparen.

Wijzer

Gelukkig kun je jezelf op dit gebied op veel manieren wijzer maken: kijk filmpjes, lees blogs of andere informatie op het wereldwijde web, lees boeken, praat met mensen in je omgeving of volg een cursus. Met jezelf wijzer maken moet je het liefst vandaag beginnen. Ik vind bijvoorbeeld de site van Mr. Fob heel informatief als je meer wil leren over beleggen. Of kijk eens verder op mijn blog (iets minder gestructureerd, maar wel leuk vind ik zelf).

Nog een klein puntje

Je hebt natuurlijk al een buffer. Zorg ervoor dat je buffer op een spaarrekening staat met de minst slechte rente die je kunt vinden. Kies wel voor een veilige spaarrekening, vallend onder het depositogarantiestelsel.

10 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Ik ben zelf pas laat begonnen met mijn geldreis. Je hebt gelijk als je zegt beter laat dan nooit. In het slechtste geval heb je wat meer geld in je buffer. In het beste geval ben je eerder vrij van verplichte arbeid. Gewoon doen en geen excuus dat het toch geen zin meer heeft, er is meer mogelijk dan je wellicht denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen, Ook hier pas later begonnen; maar (hypotheekvrij) huis is al verkocht (ovb financiering koper) en auto staat te koop :-)
    Is het genoeg..... geen idee, maar stop iig eind dit jaar met betaald werk en gebruik het geld dan om te overbruggen tot pensioen. (ben nu net 54)
    Of ik het vrij komende vermogen extra ga beleggen..... nog geen idee vanwege de huidige crisis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hypotheekvrije huis waarschijnlijk verkocht, waar ga je dan nu leven? Goedkoper hypotheekvrij huis, zodat je geld overhoudt?

      Verwijderen
    2. Goed bezig met die verkopen (ervan uitgaande dat je een goedkoper alternatief voor je huis hebt gevonden).
      Is het genoeg? Ik zou zeggen: probeer er eens aan te rekenen. Hoeveel heb je het afgelopen jaar uitgegeven? Corrigeer je dat met je nieuwe woon- en autolasten. Hoeveel jaar moet je overbruggen (iets meer dan 13?) Houd rekening met inflatie.
      De uitkomst kun je meteen meenemen in je beleggingsbeslissing. Denk goed na over je beleggingshorizon en welk risico daarbij hoort.
      (Ik klink bijna als een financieel adviseur. Dat ben ik niet.)

      Verwijderen
    3. Beste Anja en Money,

      Ik moet begin januari mijn huis uit en stop dus ook met werken. De bedoeling is om een groot deel van het jaar te reizen en de tijd in Nederland, woon ik bij mijn moeder van 81.
      En ja ik weet hoe ik het kan bepalen (oa geldnerd heeft mooie invul excel sheets) Puur door in te teren op vermogen haal ik het gemakkelijk tot aan mijn aow/pensioen. Ga uit van 11 jaar. (komt op dat moment ook een oude lijfrente vrij)
      Heb zoiezo nu al blijvend tot pensioen datum 1250 bruto weduwnaarspensioen per maand.
      Via bereken het is dat ongeveer 900 netto.
      3t voor huis erbij: geeft netto 2272.
      Ik snap ook niet waarom ik twijfel of het genoeg is :-))

      Verwijderen
    4. Ah, je hebt er al aan gerekend. Gelukkig maar. Mooie tijd gewenst!

      Verwijderen
    5. dank je wel :-)

      Verwijderen
  3. Ik ben ook een laatbloeier. Tot nu toe heb ik met mijn gezin behoorlijk last gehad van levensstijlinflatie. Er is dus zeker ruimte voor besparing maar het valt me nog niet mee om iedereen mee te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is altijd een lastige inderdaad, want kwartjes vallen nooit tegelijk. Daar moet je tijd voor geven. Ik zou het vooral positief benaderen (lekker samen dromen over wat je allemaal kunt bereiken op korte en lange termijn, what's in it for them), lead by example, en goed doseren (Dat vind ik zelf de lastigste: als ik ergens enthousiast over ben, praat ik er het liefst dag en nacht over). Maar je kent zelf je gezin het beste, misschien weet je iets wat veel beter werkt voor jullie. Hoe dan ook: Succes!

      Verwijderen