28 mei 2020

Hypotheek afgelost ... in 2013

2013. Dat is best lang geleden. Zo lang geleden dat ik het allemaal niet meer zo precies weet. 

Twee emoties

Ik kan me nog wel twee emoties herinneren: 
  • Ik was boos op de bank. 
  • Ik was blij dat ik nooit meer voor zoiets bij de bank aan hoefde te kloppen. Little did I know ...

Wat gebeurde er in 2013? Welnu, we losten onze hypotheek bij de bank af. Dat verliep niet helemaal zoals ik verwacht had.

Boos op de bank

Ik was dus boos op de bank. Waarom dan? Het begon ermee dat we, toen we ze hadden verteld dat we de hypotheek wilden aflossen, een pro-forma-aflosnota kregen, waarin stond dat ze ervan uitgingen dat we onze hypotheek nog eens kritisch wilden bekijken en dat ze contact met ons zouden opnemen over wat de bank allemaal voor ons kon betekenen.

Aflosnota hypotheek
Een stukje uit de aflosnota (of 'aflossingsnota' zoals ze zelf schrijven)


Genegeerd

Nee, dat wilden we niet! We wilden de hypotheek aflossen, basta. Dat hadden we ook duidelijk verteld (mondeling en schriftelijk). Die brief was standaard natuurlijk en ik snap ook wel dat standaard goedkoper is. Ik houd van goedkoper, maar het voelde toch alsof ons verhaal genegeerd werd en we vooral met de verkoopafdeling te maken hadden. Daar houd ik niet van.

Bankspaarconstructie

Hoe het vervolgens precies ging, weet ik niet meer (2013 hè) maar het kwam er uiteindelijk op neer dat we alles afgelost hadden en dat we nog geld van de bank kregen. Best veel geld. Vijftienduizend euro of zo. We hadden zo'n bankspaarconstructie gehad en daar moest dit geld uit komen. Dat kon blijkbaar niet direct worden gebruikt voor de aflossing.

Wachten op je eigen geld

We losten dus alles direct af en zouden dan dat bedrag van de bankspaarconstructie op onze rekening gestort krijgen. Dat duurde lang. Heel lang. Weken hebben we op ons eigen geld moeten wachten. Niemand die ons uit kon leggen waarom het zo lang duurde. Maar 'ze' (elke pieping-medewerker van de bank die we spraken) vonden het heel normaal. Daar werd ik boos van. 

Blij

Het is toch heel raar dat ze dat geld niet binnen een paar dagen naar je over kunnen maken? De brief dat de hypotheek inclusief die constructie beëindigd was, was al binnen. Vijftienduizend euro is niet een bedrag waar een bank moeilijk voor hoeft te doen, maar voor een particulier is het een hoop geld. Waar was het geld dan als die constructie al beëindigd was? We hadden het toen gelukkig niet nodig, maar het ging me om het principe. Wat was ik blij dat ik nooit meer een hypotheek bij de bank af hoefde te sluiten.

Oriënterend hypotheekgesprek

Maar vandaag gingen we naar een hypotheekadviseur. Voor een hypotheek. Een hypotheek om nog een verhuurhuis te kunnen kopen. We hebben nog niets besloten. Het was een oriënterend gesprek. Nu eerst voor de vergelijking nog een gesprek met een andere adviseur. En dan zien we wel verder.

Wennen

Het lijkt vooralsnog slim om die hypotheek aan te gaan (te geven). Maar ik moet nog wel een hobbeltje over (en waarschijnlijk door enkele hoepels springen, maar dat is weer een ander verhaal). Terwijl we wachten op de volgende afspraak, wen ik aan het idee.

22 opmerkingen:

  1. Hypotheken duren lang, zeker in die tijd. Tegenwoordig gaat het allemaal wat soepeler. Het is geen onwil, hoor. Gewoon nog veel handmatig werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kun je dan toch uitleggen? Ze haalden letterlijk hun schouders op als ik vroeg waar het geld was. Het afschrift waarop het saldo op nul stond hadden ze al lang en breed verstuurd, maar het geld?

      Verwijderen
    2. Hoezo nu makkelijker. Als sinds 1973 in het vak. Processen vaak stroperig en eenzijdig. Adviezen zeker geen maatwer. Komen nog veel problemen van.
      Het vak weer begonnen en klanten zijn verrast,blij en behrijpen nu ook wat ze vooral niet moeten kiezen/doen. Nee is ook verkopen.

      Verwijderen
  2. Moest je iets betalen voor een orienterend gesprek en komt er dan ook echt een maximaal te lenen bedrag uitrollen? Ik heb mijn droomhuis gezien, denk boven budget, dus elke euro die ik kan besparen geef ik liever niet uit, maar wil dus wel graag weten wat ik kan lenen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook redelijk recent een oriënterend gesprek gehad. Daarvoor hoefde ik niets te betalen. Maar voor de zekerheid kun je dat natuurlijk gewoon vragen.
      Globaal kun je het maximale ook zelf berekenen via tools als Berekenhet.nl: https://www.berekenhet.nl/hypotheek/maximale-hypotheek-berekenen.html

      Verwijderen
    2. Wat Willem zegt: een oriënterend gesprek is gratis, maar vraag het altijd even. Er komt inderdaad een maximum uit dat gesprek, maar dat wijkt niet significant af van wat je met verschillende sites kan berekenen.
      Je kunt kiezen voor 'execution only'. Dan spaar je advieskosten uit. Zorg er wel voor dat je je goed inleest, allerlei verschillende scenario's voor de korte en lange termijn doordenkt. Zorg ervoor dat je droom niet je nachtmerrie wordt.

      Verwijderen
    3. Bandaag nog een klant moeten teleurstellen. Looptijd bestaande hypotheek heeft invloed op max te lenen. Als je dat al moet willen. Internet geeft een te rooskleurige uitslag. Advies: Links laten liggen.

      Verwijderen
  3. Mocht je nog een tip willen: viisi.nl Zit in de randstad.
    Echt heel fijn, lekker veel zelf doen, alles online en goed meedenken. Ook leuke Webinars.
    Beste van de 3x dat we met een hypotheekadviseur te maken hadden!

    (Mocht je daarmee in zee willen dan heb ik ergens nog wel een verwijscode waardoor ik een cadeaubon krijg ofzo.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip. We hadden al een afspraak met een andere adviseur staan. Mocht iemand anders gebruik willen maken van je link, kunnen ze contact met je opnemen via je blog toch?

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze reactie per ongeluk verwijderd. Ik weet niet hoe ik hem terug kan halen, excuses.

      Verwijderen
  5. Moesten jullie geen boete betalen voor het vervroegd aflossen? Banken zijn over het algemeen niet blij met vervroegd aflossen. Toen mijn ouders een schenking wilden doen zodat wij sneller konden aflossen kwam ING ook in een zeer krampachtige modus. Sowieso zouden we een boete betalen van 18K. Maar buiten de voeten deden ze er alsnog alles aan om de boel te frustreren. Dwz slecht bereikbaar, erg laat reageren. Alles om dat vervroegd aflossen maar uit ons hoofd te praten.

    Uiteindelijk na de nodige doorrekeningen besloten om niet vervroegd af te lossen. Die absurde boete ging ons veel te ver. Tevens blijven de fiscale voordelen van bankspaar interessant. Maar wat ons betreft heeft ING ons daar wel even hun ware gezicht laten zien. Dus was in 2014 overigens. Als ik een goede vriend ,die als hypotheek adviseur veel te maken heeft met banken, moet geloven heeft ING daarin de laatste jaren wel positieve stappen gemaakt. En zijn ze tegenwoordig een stuk flexibeler en meer klantgericht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Foute info. Eenzijdig besluit om geldigheidstermijn aan te passen en vertragingen over de rug van een klant oplodsen zie ik niet als een verbetering. Blijf weg bij die "Staatsbanken". Kies voor BLG.

      Verwijderen
    2. Wij hebben destijds 225 euro extra betaald zie ik op de nota, de omschrijving is 'te verrekenen'. Ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelen, maar het bedrag is zo laag dat ik me er niet druk over maak (/heb gemaakt).

      Verwijderen
  6. Oooh jee, hou nu mijn hart alvast als ik eind volgend jaar moet gaan oversluiten.
    Bizar dat je het gespaardebedragniet gelijk kan inlossen voor een goedkopere hypotheek.
    Het blijven wat mij betreft allemaal boeven die banken en verzekeraars.
    Maar vroeg beginnen bij de hypotheker langs te gaan voor info.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Absoluut Madlee, uitermate slinkse boeven waarvan wij (burgers en overheid) hun werkwijze blijkbaar als "niet strafbaar" achten. Best vreemd eigenlijk!...erg vreemd zelfs. Ik beschouw deze groep maar ook Notarissen, taxateurs, Makelaars en (de meeste) financiële adviseurs als onbeschaamde lijkenpikkers. Uren en uren zou ik over dat schorem kunnen schrijven. Ik begrijp de boosheid in het verhaal wel....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het beste advies vragen bij een onafhankelijk financieel adviseur. Dan ga je met dat advies naar de desbetreffende bank of verzekeraar of een andere adviseur die het voor je uitvoert. Zo heb je de meeste zekerheid dat de eerste het juiste advies geeft en de tweede afsluit wat jij wilt zonder dat 1 van de adviseur er belang bij heeft jou iets anders te laten afsluiten. Dit kost alleen wel meer omdat je 2 personen raadpleegt.

      Verwijderen
    2. Ik ga op tijd naar de hypotheker voor advies die zijn naar mijn weten onafhankelijk.
      En mijn spaarhypotheek zet ik om in een annuiteiten of lineair.
      Probeer iig voor die tijd nog heel wat aftelossen zodat ik zo min mogelijk overhou

      Verwijderen
    3. Kunt er een hele encyclopedie reeks over schrijven helaas

      Verwijderen
  8. Het gebruik van de opgebouwde waarde uit een verzekering kan vaak niet vooraf bij aflossen of oversluiten gebruikt worden omdat er vaak een overlijdensrisicodekking in zit. Je zou maar de verzekering hebben gebruikt als aflossing en je partner overlijdt 2 dagen later terwijl het overige en grote deel van de hypotheek nog open staat....
    En ja hypotheek zaken gaan traag. Maar als ik een bak geld aan iemand zou uitlenen wil ik ook weten of die persoon mij wel terug kan betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. De OVR is na 15 jaar niet meer noodzakelijk om die af te sluiten.
      Hebben nu genoeg afgelost en kunnen het redden zonder dat,gelukkig dan verlost van Reaal

      Verwijderen