12 juni 2020

Hypotheekrente - wat te doen?

Als ik binnenkort een hypotheek afsluit, moet ik kiezen. 

Kiezen wat ik met de rentevaste periode doe. Een paar gedachtes daarover.

De hypotheekrente staat laag

De hypotheekrente staat al een tijdje erg laag. Wat dat betreft is het een goed moment om een hypotheek af te sluiten. Ik vind dat een heel prettig idee. Het helpt me over mijn aarzeling omtrent het aangaan van een hypotheek heen.

De hypotheekrente is gestegen

In april begon de hypotheekrente licht te stijgen. Niet zo gek, aangezien de onzekerheid of bestaande schulden kunnen worden afgelost groot is in deze tijd. Shit, zou ik dan te laat zijn?

  • Nou nee 1: de rentes stegen maar een beetje; ze zijn nog steeds erg laag.
  • Nou nee 2: inmiddels is de stijging al weer gestopt. 

  • Lekker lang rentevast?

    Nu de rente zo lekker laag staat, is mijn eerste neiging het lekker veilig voor 30 jaar vast te zetten. Wàààt? Ga je dan zo lang rente betalen? Dat is precies de goede vraag. Als je niet van plan bent zo lang over het aflossen te doen, koop je zekerheid waar je geen gebruik van gaat maken. 
    (En 30 jaar rente betalen is inderdaad iets om over na te denken; 'lekker lang rentevast' klinkt goed, 'lekker lang betalen' niet.)

    Aflossen ...

    Hier gaat mijn oude houding (aflossen die schuld!) in discussie met mijn nieuwe inzichten (leverage!).
    Het is ingewikkeld want mijn oude houding houdt van zekerheid en wil dus lang rentevast, maar zou wel gaan voor versneld aflossen en zou dus een minder lange rentevaste periode nodig hebben. (Maar je weet nooit, hoor ik mijn oude ik nog zeggen.)

    ... of leverage?

    Op basis van mijn nieuwe inzichten, is het voor mij helemaal niet verstandig die hypotheek af te lossen, dus kom maar door met lang rentevast. "Maar," zegt Meneer, "waarschijnlijk wil je de boel over een paar jaar herfinancieren." En dan zegt hij iets over een hogere hypotheek voor een volgend verhuurhuis. Dan is lang vastzetten niet nodig.

    Overschatting

    Hier overschat Meneer mijn nieuwe ik schromelijk. Een nog hogere hypotheek? Nooit! (For the record: ik ga nu voor een totale hypotheek van 25% van de waarde van ons huis.) Nou dacht ik dat tot ergens vorig jaar ook over überhaupt de hypotheek verhogen.
    Los daarvan vraag ik me af of je die vastgezette rente niet mee kan nemen in je herfinanciering.

    Hypotheekrente vastzetten kost geld

    Waar oud en nieuw minder discussie over voeren is dat vastzetten altijd geld kost. Hypotheekverstrekkers nemen in die prijs natuurlijk gewoon hun verwachtingen over de renteontwikkelingen mee en doen hun best er hoe dan ook meer aan over te houden.
    Weten waar ik aan toe ben, is voor mij best belangrijk en wil ik best wat betalen voor die zekerheid, maar hoeveel?

    Om hoeveel geld gaat het?

    Ik ben er nog niet uit. Misschien moet ik eerst maar eens goed bekijken wat de verschillen zijn. Over welke percentages en welke verschillen gaat het? Wat betaal ik voor welke zekerheid?

    3 opmerkingen:

    1. Ik zit met een soortgelijke uitdaging. Mijn rentevaste periode loopt binnenkort af. Die stond voor een jaar vast. Destijds dacht ik: als de rente volgend jaar lager staat zet ik hem weer voor een jaar vast, als de rente hoger staat, zet ik hem langer vast. De rente staat nog steeds lager dan vorig jaar (hoewel de ING precies vandaag de rente weer iets heeft verhoogd) dus zou ik weer voor een jaar moeten gaan. Maar ja, corona hè. Niets was nooit zeker, maar nu nog minder.

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Onze renteperiode eindigt maart 2022. Wat te doen? Nu openbreken kost onsongeveer € 600 (waarvan € 200 euro aan wijzigingskosten). We bekijken het maar per dag.

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Onze rentevaste periode loopt over 2 jaar af maar ik denk er ook wel eens over na. Hopelijk blijft de stijging minimaal

      BeantwoordenVerwijderen