4 april 2015

MMW-acties en Bespaarcentage

Ik ben nu een maand plus vier dagen bewust Mevrouw Money Wenkbrauw. Het is al wat langer geleden dat ik kennismaakte met Mr. Money Mustache en voorzichtig over zijn ideeën begon na te denken. Vorig jaar had ik een paar maanden waarin ik maar 19% van mijn inkomen kon reserveren voor mijn hypotheek (en daarmee indirect voor mijn pensioen). Inmiddels zit ik op 47%. Hoe duurzaam dat is, weet ik niet. Ik ben van plan het vol te houden.

Hieronder volgt een opsomming (rijp en groen door elkaar) van mijn acties sinds de kennismaking met 3M. Hoe succesvol ze op de lange duur zijn, kan ik nog niet zeggen. Als ik het een beetje volhoud, zal ik ongeveer elke maand een update van deze lijst bloggen, en dan hoop ik er op den duur ook een rating bij te kunnen zetten. Niet elke actie is een (zuivere) Mr. Money Mustache-actie; ik ben nog niet volleerd.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0)
  2. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen
  3. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  4. Een beleggingsrekening aangevraagd.
  5. Cola-consumptie gereduceerd
  6. Minder uit eten, minder geborreld
  7. Extra inkomsten gegenereerd (zeer bescheiden) via Euroclix
  8. Pensioenregelingen gecheckt
  9. Meer vegetarisch gegeten
  10. Minder uitgegeven aan boodschappen
  11. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht
  12. Goedkopere energiecontract afgesloten
  13. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd
  14. Advertenties op mijn blog gezet
  15. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd

Wat heb ik (nog) niet gedaan:
  • Verhuisd naar een goedkoper huis
  • Meer gaan werken
  • Beleggen
Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

1 opmerking:

  1. en hoeveel heb je met al je acties (15 is best veel!) nu bespaard, en kun je dus elke maand storten op je beleggingsrekening?

    BeantwoordenVerwijderen