18 april 2015

Vingertje

Het lijkt er misschien op dat ik mensen met leningen of schulden veroordeel. Dat is niet zo. Ik realiseer me heel goed dat er allerlei omstandigheden zijn waardoor je in de schulden kan komen. Zelfs als je daar zelf invloed op gehad hebt, door verkeerde keuzes te maken, vind ik dat je niet op het beklaagdenbankje thuishoort. Het interesseert me sowieso niet hoe en wat en wiens schuld de schuld is. Het kost geld, kan flinke problemen veroorzaken, en daarom wil je er vanaf, en dat is lang niet altijd makkelijk.

Ik zie met verbazing dat leningen steeds meer geaccepteerd worden als een normaal fenomeen. Er zijn fancy reclames voor en door allerlei rekenregels en tips ("verzeker* je met geleend geld gekochte spullen maximaal, zodat je niet zonder komt te zitten terwijl je nog moet afbetalen") wordt de indruk gewekt van 'verstandig lenen'. Lenen is alleen verstandig als het een investering betreft in iets wat absoluut noodzakelijk is of waarmee je geld gaat verdienen, waarbij de positieve kanten van noodzaak, risico's, rente, potentiele opbrengsten en alternatieven moeten opwegen tegen de negatieve. En de meeste leningen voldoen daar niet aan.

Gelukkig is er ook een tegenbeweging die wijst op de nadelen en het idiote van lenen en het hebben van schulden. Met die informatie kun je slimmere beslissingen rond lenen maken, en het is helemaal aan jou welke dat zijn.
Als je snel met pensioen wil, kun je je geen leningen veroorloven is simpelweg een belangrijke boodschap van dit blog.

*Verzekeren, ook zo'n geldslurper. Moet ik ook nog eens iets over schrijven, maar het ligt iets subtieler dan lenen.

Genoeg hierover. Terug naar mijn eigen snelmetpensioenplan. Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier hier klikken voor het volgende blog.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten