22 juli 2016

Anders dan toen ik werkte: vervoer

Nu ik geen baan meer heb, heb ik meer tijd voor bezoekjes. Daar was het me deels om te doen. Niet dat ik nu als een razende dagelijks vrienden en kennissen bezoek, maar ik kan en ga lekker wat vaker naar lieve en leuke mensen om me heen. Dat 'om me heen' betekent niet dat ze dichtbij wonen. Sterker nog: de belangrijkste bezoekadressen liggen zo'n 90 respectievelijk 130 kilometer verderop.

Ik ga graag op de fiets en daar heb ik nu ook tijd voor. Tot nu toe is het me nog niet gelukt om die 90 en 130 kilometer helemaal te fietsen. Dat heeft te maken met planning. Als ik van het ene feestje 's middags hier naar het andere feestje 's avonds daar ga, heb ik niet zeven uur de tijd. Als ik neefjes om elf uur uit school moet halen, zou ik ivm wat marge om kwart over vijf op moeten staan; daar had ik geen zin in. Dat die marge niet overbodig is, bleek toen ik wel het hele stuk zou gaan fietsen en ik een lekke band kreeg. Gelukkig ga ik standaard op mijn vouwfiets en was ik toevallig niet heel erg ver van een station.

Door die vouwfiets kan ik dus delen van de route fietsen. Zo sla ik regelmatig het dichtsbijzijnde station op 1,5 km over, en fiets ik naar een volgend station op 6, 20, 30 of 45 kilometer. Voor een uitje met vriendinnen heb ik wel een keer de hele 80 kilometer gefietst (en op de terugweg kreeg ik een lift).
De ritjes bevatten altijd schitterende stukken. Niet alles is even mooi, maar zelfs als je langs de snelweg rijdt, zie je mooie dingen als je maar de goede kant op kijkt. Verder is het natuurlijk gezond dat fietsen én het scheelt wat geld.

Ondanks dat ik dus best flinke stukken fiets, heb ik afgelopen twee maanden (ik tel juli vast mee) toch iets meer uitgegeven aan vervoer dan toen ik nog werkte. En dat terwijl het zomer is. Ik fiets vrolijk door een beetje regen en kou, maar niet door het donker en als het glad is. In de winter zal ik dus minder fietsen en meer treinen naar verwachting.

Kortom: vervoer kost me meer nu ik niet meer werk, omdat ik meer kilometers maak.

Voorlopig past het nog binnen budget en ik maak die kilometers voor dingen die ik graag wil doen dus: geen stress.

2 opmerkingen:

  1. Wat een slimme oplossing zo'n vouwfiets! Zo bespaar je de kosten om een gewone fiets mee te nemen in de trein.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja en je komt overal, ook als er geen bus rijdt. Mijn vouwfietsje en ik zijn onafscheidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen