27 juli 2016

Een ijklijstje

Ik merkte dat ik een beetje aan het stoeien was met bepalen of ik nou veel of weinig had uitgegeven aan een post. Dus heb ik een (nieuw) lijstje opgesteld. Ik had zo'n lijstje altijd wat impliciet, en nu heb ik hem dus expliciet gemaakt.

Ik heb in dat lijstje ook 100 euro voor de hypotheek gezet. Strikt genomen geef ik dat niet meer elke maand uit, omdat ik mijn aflossing voor de komende vijf jaar in één keer heb gedaan. Maar om me wel bewust te blijven van dat ik ook woonlasten heb (wie weet kan ik dit rekken tot meer dan vijf jaar) wil ik die post er wel bij hebben. Ik tel dat dus ook bij mijn uitgaven.

De bedragen zijn ontstaan door van twee kanten te redeneren:

1. Vanuit het totaal
Ik heb mijn bandbreedte gezet op 1.450 (budget) - 1.170 (laagste uitgaven van afgelopen jaar plus hypotheek.). Het leek me mooi om met mijn ijklijstje halverwege de bandbreedte uit te komen, dus op 1.310 euro.

2. Vanuit de afzonderlijke bedragen
Voor de afzonderlijke bedragen heb ik ook gekeken naar wat ik afgelopen tijd heb uitgegeven.
Een aantal bedragen staat vast: 700 voor de gezamenlijke rekening, 100 voor de hypotheek, 200 voor reserveringen voor spullen, 90 voor premie ziektekostenverzekering, 9 voor m'n abonnement mobiele telefoon.
De variabele bedragen: 50 voor variabele ziektekosten, 50 voor reiskosten (ik gaf afgelopen twee maanden 40 per maand uit aan treinritjes terwijl ik in dit seizoen veel kan fietsen), 20 voor cadeautjes, 40 voor kleding (ik moet echt weer eens kleren kopen, daar kom ik nog op terug), 11 voor bankkosten (kom ik ook op terug), 30 voor uitjes, en 10 voor onvoorzien.

Ik heb best getwijfeld tijdens het opstellen van dit lijstje, dus ik sluit niet uit dat ik het nog een keer bij moet stellen, maar ik denk dat dit voorlopig handig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten