26 juli 2016

Meer rendement

Omdat ik toch lekker met geld aan het schuiven en met rentepercentages in de weer was, besloot ik ook te kijken of ik mijn en ons spaargeld niet wat beter kon laten renderen. Alles wat we langer dan vijf jaar kunnen missen, staat al wel op een beleggingsrekening, maar ik had al een tijdje niet meer naar de rentepercentages op andere spaarrekeningen en deposito's gekeken. Ik had wel gezien dat de percentages op mijn spaarrekeningen steeds verder omlaag gingen.

Ik pakte independer erbij, een site die ik vaker gebruik. Dat is een vergelijkingssite voor onder andere spaarrentes. Ik zag dat de drie banken waar ik een spaarrekening heb, niet (meer) de hoogste in het lijstje waren. Maar het verschil was nou ook weer niet zo groot dat ik het de moeite vond om een nieuwe spaarrekening bij een nieuwe bank te openen. Dat is toch vaak een gedoe, en weer een bank meer om in de gaten te houden en inloggegevens van te onthouden.

Wat ik wel heb gedaan:
1. Gezamenlijk spaargeld op een spaarrekening met betere rente gezet.
We hebben een gezamenlijke spaarrekening bij de Rabo. Daar krijg je weinig rente (0,4%) maar het is meer dan 0,0% op de betaalrekening. Bovendien kan ik heel snel bij dat geld. Dat is handig en daarom staat het daar. Het saldo schommelt omdat we de rekening voor bijvoorbeeld klusuitgaven gebruiken. Toch was het gestaag gegroeid en inmiddels zo hoog dat we echt niet alles meteen tot onze beschikking hoeven te hebben.
Ik heb alles boven de vijfduizend euro op een andere spaarrekening bij een andere bank (LPB) gezet en een klein deel daarvan heb ik in een kortlopend deposito (6 maanden) gezet. De rest kan binnen een dag naar onze lopende rekening worden overgemaakt. Dat levert 0,7 respectievelijk 0,8% rente op. Daar worden we niet rijk van, maar het is wel bijna een verdubbeling van de rente die we kregen.

2. Een klein deel van mijn eigen spaargeld in een deposito van twee jaar gezet.
Ik heb een spaarrekening waaar mijn buffer, mijn reserveringen en een gedeelte van mijn voorproefgeld bij elkaar staat. Het andere deel van mijn voorproefgeld zit nog in deposito's en komt over acht maanden vrij. Mocht zich in die acht maanden een calamiteit voordoen, heb ik een flinke buffer direct beschikbaar, maar ik hoef niet ook nog eens het voorproefgeld dat ik komend jaar niet nodig heb direct beschikbaar te hebben. Over acht maanden ga ik het opnieuw bezien en als zich een calamiteit heeft voorgedaan, kan ik dan mijn buffer aanvullen ten koste van mijn voorproefgeld.
Met dit deposito ga ik van 0,7% naar 1,05%, ook weer niet iets om rijk van te worden, maar wel beter dan niets.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten