14 juli 2018

Dure bruiloft? Grotere kans op scheiding

Wat ik deed op de site van Margriet? Meneer Money Wenkbrauw blijkt in het blad te staan en ik was benieuwd of dat ook online te vinden is. Echt. En toen kwam ik een artikeltje tegen met de titel:

Bewezen: hoe duurder het huwelijk, 

hoe groter de kans op een scheiding


De onderbouwing en details in het artikel zijn mager, ook als je doorklikt naar de bron die Margriet gebruikt heeft. Maar het komt wel uit een echt onderzoek.

Hoe zit dat met Meneer en Mevrouw Money Wenkbrauw?

Wij zijn 'al' negen jaar getrouwd. Onze bruiloft was best groot, met van alles erop en eraan. Er zaten een hoop dure elementen aan (oa champagne, een groot feest, live-bands, een jurk speciaal voor mij ontworpen). Maar uiteindelijk was het niet zo duur als het had kunnen zijn. Het feest was in onze oude studentensocieteit omdat we dat nou eenmaal een mooi gebouw vinden en ons daar thuis voelen. Prettige bijkomstigheid (we letten toen niet zo op het geld) was dat de drank er goedkoop is. De bands waren gratis, want oude bands van Meneer. We hebben er vooral van genoten. En we genieten ook nog steeds van ons huwelijk.

Schrappen in je bruiloftsuitgaven?

Margriet spoort je aan om wat besparende maatregelen te nemen als je binnenkort gaat trouwen, want dan heb je meer kans op een huwelijk dat stand houdt. Ik vraag me af of dat werkt. Het lijkt me dat het uiteindelijk niet gaat om hoeveel je werkelijk besteedt, maar meer om hoe je in elkaar zit.
Al helpt het natuurlijk wel, dat je bereid bent om van je oorspronkelijke plan af te stappen om je huwelijk een betere kans te geven. Dan is je huwelijk belangrijker voor je dan de dag. Dat lijkt me een goed teken. En verder is het voor de portemonnee ook een veel beter plan.
Hoe dan ook, als je er maar van geniet.

10 opmerkingen:

  1. Je maakt me wel nieuwsgierig met die details over jullie verleden :-).

    Laatst las ik dat mensen met spullen van het merk Apple relatief rijk zouden zijn. Maar omgekeerd werkt dat natuurlijk niet. Je hebt niet opeens meer geld als je een iPhone koopt..

    En genieten lijkt me sowieso een goed advies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) Wat wil je weten?

      Dat van Apple is inderdaad een vergelijkbaar voorbeeld.

      Verwijderen
  2. Zou het ook zo kunnen zijn dat een stel dat gaat trouwen en elkaar heel goed kent en bij elkaar past eerder voor een alternatieve/goedkopere bruiloft kiest omdat zij zich van de buitenwereld minder aantrekken. Of dat een stel met een goedkopere bruiloft ook uit financiële redenen vaker bij elkaar blijft,omdat ze het met zijn 2en net redden en het apart wel echte armoede wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou allebei kunnen. Vwb je 1e punt: zou kunnen, maar is niet altijd zo. Voor ons gold dat ik van een aantal van de dure elementen dacht dat mensen om me heen het maar niets of overdreven zouden vinden, maar dat we dat toch gedaan hebben omdat wij dat nou eenmaal leuk vinden.

      Verwijderen
  3. Niet trouwen is ook een goed alternatief om een scheiding te vermijden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt logisch. Hoewel: het schijnt fiscaal voordeel te kunnen hebben om te trouwen.
      Het is afhankelijk van je situatie en hoe duur je bruiloft is hoe lang je getrouwd moet blijven om de bruiloft uit de fiscale voordelen te kunnen betalen. ;)

      Verwijderen
  4. Niet getrouwd zeker.. houwe zo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik niet met je eens. Ik vind trouwen en getrouwd zijn leuk. :)

      Verwijderen
  5. Ik snap het best. Als je niet onbeperkt te besteden hebt moet je samen het gesprek aangaan over wat je wat je wel wilt en wat niet hoeft en over de lengte van de gastenlijst. Over wat wel echt belangrijk is en over wat niet belangrijk is. Zo oefen je samen je skills die je helpen als er échte problemen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen