16 juli 2018

Tax Freedom Day

Tax Freedom Day is de dag waarop je voor jezelf gaat werken en niet meer voor de overheid. Natuurlijk werk je elke werkdag voor jezelf, maar Tax Freedom Day veegt 'alle' belasting die je in een jaar betaalt op één hoop, en laat je die (virtueel) eerst betalen van je inkomen. De dag waarop je voldoende verdiend hebt om alle belasting van dat jaar te betalen is Tax Freedom Day.

Later dan ik dacht

Ik kom de term tegen nu ik meer probeer te leren over hoe geld werkt. Ik begrijp dat de term licht controversieel is bijvoorbeeld 'omdat niet alle belastingen (zoals btw) worden meegenomen'. En je kunt twijfelen over wat het nou precies zegt. Maar ik vind het toch wel weer een eye-opener:

Nederlanders werken een half jaar voor de belasting.


Gemiddeld en ongeveer. Ergens in juni begint de gemiddelde Nederlander voor zichzelf te werken. Dat is toch echt later dan ik zou gokken. Dat komt doordat ik de werkgeversbijdragen weer even was vergeten. Je werkgever betaalt premies bovenop je bruto-salaris. Ik blijf dat ondoorzichtig vinden.

Robin Hood

Kyosaki stelt dat echt rijke mensen geen of weinig belastingen betalen. Hoewel structurele belastingen ooit ingevoerd zouden zijn onder het mom van 'de rijken moeten de zwaarste lasten dragen' heeft het nooit zo gewerkt volgens Kyosaki. Volgens hem ging het al mis bij Robin Hood. Rijken vinden altijd manieren om minder belasting te moeten betalen.

Belastingvluchtelingen

Ik weet nog niet hoe ik daar persoonlijk mee om wil gaan. Dat is iets om over na te denken. Ik wil enerzijds best wel de verbeterde versie van Robin Hood zijn, anderzijds wil ik ook niet altijd het braafste Mevrouwtje in de klas zijn.
Vroeger woonde ik vlak bij de Belgische grens. Daar zagen we veel 'belastingvluchtelingen'. We hadden altijd medelijden met klasgenootjes die naar zo'n verschrikkelijke, strenge Belgische school moesten overstappen, omdat het gezin naar de andere kant van de grens was verhuisd. Daar werd dan van gezegd: "Als je echt rijk bent, maakt het je niet uit hoeveel belasting je moet betalen, want dan mis je het toch niet." Zit ook wel wat in, vind ik.

Ik heb er geen

Hoe het met mijn Tax Freedom Day zit weet ik niet precies. Ik betaal natuurlijk wel belasting, maar ik werk niet. Ik heb denk ik gewoon geen TFD.

Weten jullie wanneer jullie TFD is? En wat vinden jullie ervan?

3 opmerkingen:

  1. Wel grappig dat je dan vanaf nu ook ál je inkomen wel zou krijgen, ook het inkomen wat je niet ziet omdat het naar belastingen gaat. Dus als je netto inkomen 2000 euro per maand is, dan moet je niet denken dat je nu voor de rest van 2018 2000 euro per maand binnenhaalt, nee, dan haal je ook 4000 euro per maand zogenaamd binnen voor de rest van het jaar.

    Kortom, geef mij maar gewoon mijn maandelijkse netto-inkomen, en jaarlijks een kleine belastingteruggave, dan zie ik wat ik echt verdien; en dan ben ik een tevreden mens. Oók tevreden met de overheid en de veiligheid die die om mij heen creëert. (Natuurlijk kan het beter, maar het kan ook veel slechter. Vergelijk even met de VS, met Rusland, met zeg, Roemenië, en met zeg Nigeria).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar. Dat had ik nog niet bedacht dat je dan nu ook veel zou moeten krijgen. Ik weet niet precies hoe de berekening in elkaar zit, maar ik denk dat je gelijk hebt.
      Ik vind belastingen trouwens niet per se slecht. Ik ben blij met de voorzieningen die we hebben, en daar draag ik graag mijn steentje aan bij. Maar als ik me realiseer dat er allerlei legale manieren zijn waarop je veel minder belasting betaalt, dan vind ik dat ook wel iets aantrekkelijks hebben. Vandaar: "Ik weet nog niet hoe ik daar persoonlijk mee om wil gaan."

      Verwijderen
  2. Ik betaal heel weinig belasting over mijn salaris, dus die Tax free day heb ik allang gehad :)
    Maar ben tevreden zoals het nu is!

    BeantwoordenVerwijderen