4 mei 2017

Het gaat niet vanzelf, ook niet na je pensioen

Heb jij dat ook? Dat je denkt "Daar heb ik nu geen zin in, want ik heb al de hele dag gewerkt." Ik had dat. Bijvoorbeeld bij opruimen. Ik dacht dus dat dat zou veranderen als ik met pensioen zou gaan. Dan had ik zoveel vrije tijd om leuke dingen te doen, dat ik vast wel makkelijker wat tijd vrij zou maken om minder leuke maar wel nuttige dingen te doen.

Gedeeltelijk is dat ook zo. Ik doe wat vaker de boodschappen, ik ruim wat vaker de keuken op. Maar de kinderlogeerkamer? Al weken één grote bende. We hebben die kamer nu even niet nodig, maar we lopen er wel elke dag doorheen. Dat kan nog net, tussen de vakantiespullen die voor de commode op de grond slingeren en de bergen was (winterspullen, denk ik) die uit de kinderbedjes puilen, door. Ik vind het best onrustig die troep, iedere keer weer. Maar opruimen? Ho maar.

Ik kom er dus achter dat je ook als je met pensioen bent en je tijd genoeg hebt, vervelende karweitjes niet vanzelf gebeuren. De reden "want ik heb al de hele dag gewerkt" vervang ik door "ik heb geen zin." Ik vind dat op zich een goede reden. Ik dacht alleen dat zin maken voor mijn eigen dingen makkelijker zou worden als ik dat niet elke dag hoef te doen voor onzinnig werk voor een salaris. Dat blijkt niet zo makkelijk in elkaar te zitten. Dat komt gedeeltelijk omdat ik mijn vrije tijd nog steeds te kostbaar acht om er niet-leuke of zinloze dingen mee te doen. Opruimen van een kamer die we niet gebruiken lijkt me in eerste instantie zinloos.

Maar rust in de ruimtes om me heen, brengt rust in mijn hoofd en dat van Meneer Money Wenkbrauw. Rust is soms best fijn. En wie weet vind ik iets waarvan ik nog niet wist dat ik het kwijt was. Misschien dat ik toch maar even ga opruimen. Met een lekker muziekje aan. Ik heb er zowaar zin in gekregen.

8 opmerkingen:

  1. Er is een Chinees spreekwoord. 'Heb je haast, vraag het iemand die het druk heeft.' Als ik veel tijd heb, denk ik bij bijna alle klusjes: dat kan morgen ook wel...

    Veel plezier met opruimen! Het geeft vast voldoening en als je eenmaal lekker in een flow zit, maakt het je ook nog gelukkiger. Volgens Raj Raghunathan dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd ook van rust en ruimte. Ik denk dat ik wel heel blij zou worden van opruimen, met zoveel vrije tijd.
    Vind je het niet fijn om een bepaalde dag te kiezen voor schoonmaken en opruimen, zodat je de rest van de week meer vrijheid hebt?
    Dat deed ik toen ik nog niet werkte. De maandag was voor de klusjes in huis. Hielp wel een beetje. (als de kinderen meewerkten)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een kwartiertje per dag dan maar? Dat werkt echt!
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn geminimaliseerde huis moet ik even goed aan de slag. Ik tel de tijd af, kijk op de klok. Aan het einde denk ik wel eens, zo weinig tijd geïnvesteerd en nog steeds niet blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat gaat bij mij precies hetzelfde, daarom hoef ik van mijzelf op werkdagen 's avonds geen klusjes meer te doen. Op vrije dagen verdeel ik zulke Karweien (bij mij was het de zolder) in heel kleine projecten. Als ik op een dag een paar rommeljes bij elkaar had gezocht en naar de Kringloop had gebracht, was ik weer supertrots op mezelf. Zo is nu de zolder (na 1 jaar) helemaal netjes opgeruimd. Geen rommeltje meer te bekennen. En Rommel komt er bij mij ook niet meer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Samen met iemand anders opruimen die er ook belang bij hebt, werkt heel motiverend bij mij en het gaat ook sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op facebook zag ik een leuke tekst voorbij komen; Mijn huis in wordt in het half uur voordat de visite komt schoner dan in de hele week ervoor. (of zoiets.)
    Dat vond ik wel een hele leuke tekst. Bij veel mensen herkenbaar denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen