8 mei 2017

Reizen is duur

Voor minder dan 30 euro kun je naar Nice of Londen vliegen. Dat vind ik goedkoop voor de afstand die je aflegt. Maar ik wilde niet naar Nice of Londen, ik wilde naar Zwolle. Fietsen zat er niet in, zelfs niet een deel van de route, omdat ik eind van de middag weer thuis wilde zijn voor een andere afspraak. Het hàd natuurlijk wel gekund. Ik had om vijf uur 's ochtends op de fiets kunnen springen om rond negen uur de trein te pakken in Utrecht en dan om tien uur in Zwolle aan te komen. Daar had ik, heel eerlijk, gewoon geen zin in. Het was bovendien niet goedkoper geweest dan wat ik nu gedaan heb.

Met de trein vanaf Utrecht naar Zwolle reizen kost me namelijk €9,20 met mijn kortingskaart. En dan moet ik ook nog terug, verder terug dan Utrecht. Dan zou ik in totaal meer dan 20 euro kwijt zijn, en had ik heel vroeg op moeten staan. Ik kocht dus voor het eerst in mijn leven een actie-treinkaartje bij Blokker; voor €14,50 mocht ik de hele dag treinen. Het was de goedkoopste optie. De voor mij hypothetische optie 'met de auto op en neer' had me zo'n 30 euro gekost. Dat was zelfs als ik had kunnen carpoolen, nog duurder geweest dan de trein. (En ook duurder dan naar Londen vliegen, maar daar wilde ik dus niet heen.)

€14,50 is precies 1% van mijn totale maandbudget. Zo gesteld valt het best mee. Ik vond het toch veel geld. Het is dan ook 32% van mijn vrij te besteden reisbudget voor een maand. De tijd in Zwolle, met vriendinnen, was onbetaalbaar en dus had ik het er graag voor over, geen seconde heb ik eraan gedacht om vanwege het geld niet te gaan. In tegendeel, dit soort dingen wil ik juist doen met mijn tijd. Maar ik realiseer me wel, dat als je rond móet komen van een echt minimum, zo'n tripje er behoorlijk in hakt. Dan kan het zo maar 30% van je weekbudget zijn, en dan moet er echt voor gespaard worden. Dat vind ik best opmerkelijk, in een tijd van globalisering, dat een gewoon binnenlands tripje relatief zo duur is.


9 opmerkingen:

  1. Voor echte minima inderdaad forse kosten. Ik vind die ticketprijzen echter nog opmerkelijker tegenwoordig. Laatst voor een aantal tientjes op en neer naar Italië geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. via Facebook koop je treinkaartjes voor 7 euro. zo ben ik van Groningen naar Den haag geweest voor 7 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe groter de afstand, hoe groter je voordeel, zo lijkt het. Ik reis straks per trein naar de Spaanse grens, 1300 km voor minder dan 80 euro...

    Ik sprak toevallig gisteren iemand die van heel weinig geld leeft. Reizen is (samen met eten) verreweg zijn grootste kostenpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. reizen is per vliegtuig inderdaad bizar gesubsidieerd. Deels onzichtbaar. Veel meer subsidie dan n trein of auto. Combineer dat met uitverkoopacties om stoelen vol te krijgen, en je hebt idd soms hele lage prijzen naar Nice, tov een reguliere treinrit.

    Ander punt is dat minima net genoeg krijgen om te leven. Maar in de definitie van dat woord "leven" zit geen luxe. "Dus" geen reizen. Of je dat eerlijk vind of niet, ligt aan je politieke mening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onbegrijpelijk dat reizen per vliegtuig zo goedkoop is. Je verbruikt net zoveel als een jaar je huis verwarmen en dat is geen luxe itt vliegreizen die vaak wel uit luxe zijn.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbaar..... Londen betaal ik 25 euro voor retour met de bus (20 euro + 5 euro boekingskosten). Nice was (dinsdag heen en dinsdag terug) 38 euro retour. Let wel, vliegveld ligt zowat in mijn achtertuin dus heb geen reiskosten en parkeerkosten. Laatst een weekend sofia gedaan wat uitkwam op 18 euro retour. Laagste prijs per km ooit.... ik kan er niet voor lopen.
    Maar ja.... Amsterdam (of zwolle) daar moet ik idd langer voor sparen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het 32% is van je reisbudget en je kunt 3 x per maand zo'n uitje plannen dan is het wel goed besteed toch?
    Reis je regelmatig met de trein dat zou je kunnen denken aan een Dal voordeelkaart dan krijg je 40% korting. Dan vallen de treinprijzen wel weer mee vind ik.
    De Dal voordeelkaart moet je wel op het juiste moment kopen, normaal is deze € 50,-- maar een paar keer per jaar is ie in de aanbieding: € 30,--.

    Ik reis ook vaak met de trein, nu zonder korting. Dat is best duur, maar ik vind het toch goedkoper dan een auto met alle bijkomende kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker goed besteed en voor mij dus ook te doen, maar opmerkelijk vind ik het wel.
      Ik heb een kortingskaart. Bovenstaande treinprijzen zijn prijzen met 40% korting.

      Verwijderen