26 mei 2017

Pound-foolish

Ik zag op de markt een bordje met '1 kilo cherrytomaatjes €1,50'. Nou was ik toevallig op zoek naar cherrytomaatjes, maar niet naar een hele kilo. Ik vroeg dus of ik ook een pondje mocht. "Een kilo trostomaatjes?" vroeg de mevrouw. "Nee, mag het ook een pondje zijn?" antwoordde ik. "Nee, een pond hebben we niet." Dat vond ik wat vreemd want die tomaatjes lagen allemaal los in de doos. Ik zag geen voorverpakte kilootjes staan. "Dan houdt het op," antwoordde ik. "Tsss, ze zijn zo goedkoop en dan nog moeilijk doen ..." Ik was al aan het weglopen en besloot om maar niet op die opmerking in te gaan.

Ik had twee goede redenen om niet een kilo tomaatjes bij haar te kopen:

1. Het was zo'n marktkraam waar je niet kon pinnen. Ik had maar twee muntjes van 50 cent in mijn portemonnee. Ik kon de kilo tomaatjes dus niet betalen.

2. Wij hebben dit weekend (eet)afspraken buitenshuis en de kans is groot dat we ook maandag en dinsdag niet thuis zijn. Ik zie ons niet vanavond 1 kilo cherrytomaatjes wegwerken en ik ga er vanavond ook geen soep of iets dergelijks van staan maken.
Ook al zijn ze nog zo goedkoop, ik vind het stom om zoveel tomaatjes te kopen als de kans groot is, dat ik een deel weg moet gooien. In een koelkast verliezen ze smaak, dus ze op die manier bewaren tot we terug zijn vind ik ook zonde.

Ik snap overigens best het principe van kwantum-korting. Maar als je alleen grote hoeveelheden verkoopt dan mis je de klanten die echt maar een klein beetje kunnen gebruiken. Dat is een keuze, maar dan moet je daar ook niet over zeuren, vind ik. Ik realiseer me nu ik dit zit te tikken wel dat ik haar niet gevraagd heb wat een pondje dan zou kosten.

Gemiste kans voor ons allebei, want ik had best wel een euro voor een pondje willen betalen.

9 opmerkingen:

  1. Klant onvriendelijk hoor. En 500 gram voor 1 euro was ook niet duur geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vond het ook niet zo klantvriendelijk, maar ik dacht later dat ze misschien niet meer op haar best was na een ochtend en een halve middag in de warmte. En misschien als ik mijn eerste vraag anders had gesteld dat het anders was gelopen.

      Verwijderen
  2. Vreemd hoor!! Maar sommige mensen kunnen bijvoorbeeld ook niet hoofdrekenen en vinden het dan lastig om zoiets uit te rekenen. Of weten niet wat een pond is (ik ben zelf ook vaak in de war tussen pond en ons :P )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook wel eens, maar iemand die op de markt staat, kan dat in ieder geval vaak oefenen.

      Verwijderen
  3. Ach, ik had met alle liefde een pond gegeven aan buren of mensen die het wat minder hebben(optie drie wellicht voor een volgende keer)
    Zo geef ik vaak een appel aan zwervers, mensen die niet vaak erg gezond eten en een appeltje wel waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nouja, er zijn ook mensen die gewoon geen kilo op eten.. dat zou hier ook het geval zijn en dan ga ik ook geen kilo kopen.. en dan die opmerking hmm weet niet of ik door had kunnen lopen hahaha
    Ach trek het je niet aan komen deze weken vast overal in de aanbieding

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Contant geld is een genoegen om bij je te hebben. Cherrytomaatjes kunnen wel een week goed blijven. Ik snack wat af. Kocht vandaag contant bio cherry tomaatjes voor €2,50. De helft al op. Lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe gaat het met je? Ik mis je blogs en ben benieuwd hoe het nu gaat?

    BeantwoordenVerwijderen