2 mei 2017

Toch een extra aflossing

Ik deed een extra aflossing, maar wat levert me dat nou op?

Om te beginnen vond ik het wel fijn om te doen. Ik miste het aflossen. Dat schreef ik drie maanden geleden al. Iedere keer als ik een extra aflossing deed (op mijn volledig aflossingsvrije hypotheek) was ik trots op mezelf en kon ik lekker uitrekenen wat me dat nou opleverde op de lange duur. Toen ik met proefpensioen ging, stopte ik met aflossen. Ik ging lekker leven van dat geld. Over die keuze ben ik nog steeds heel tevreden, alleen miste ik dat aflossen dus.

En toen kreeg ik geld van Meneer. Ik had namelijk lang geleden in m'n eentje een duur klusproject betaald. Dat kwam toen beter uit. Meneer zou me later de helft terugbetalen. Ik was dat niet echt vergeten, maar had er ook niet echt rekening mee gehouden in mijn plannen. Ja wel een beetje, ik zou het gewoon allemaal bij mijn reservering voor volgende klussen optellen.

Meneer bedacht ineens dat hij dat geld makkelijk kon betalen en maakte het over. Ik was vervolgens m'n excelletje met reserveringen al aan het bijwerken toen ik bedacht dat ik ook wel vijfduizend euro ervan kon gebruiken voor een extra aflossing op mijn hypotheek.

Ik ging aan het rekenen: Wat zou me dat schelen aan rente? Het viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Per jaar scheelt het me honderdvijfendertig euro aan rente. Op andere momenten kan ik heel blij worden van één euro, maar ik wilde nu uitrekenen wanneer ik weer kon aflossen, en dat wil ik met minimaal duizend euro doen. Als ik die honderdvijfendertig jaarlijks reserveer voor een nieuwe aflossing, kan ik na zeven en een half jaar duizend euro extra aflossen. Dan is mijn voorproefpensioen waarschijnlijk al lang voorbij. Vervolgens kan na ruim zes jaar weer duizend euro extra aflossen, dan na ruim vijf jaar en dan na ruim vier en een half jaar weer, en dan na ruim vier jaar weer. Het kost dus bijna 28 jaar voor ik die vijfduizend euro verdubbeld heb. Niet heel slecht misschien, maar dat moet toch eigenlijk beter kunnen.

10 opmerkingen:

  1. Aflossen is zo lekker verslavend he! Maar ik begrijp inderdaad dat je dat nu dus even niet doet, normaal gesproken.
    Zou je er niet voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de het geld wat je extra hebt verdiend, of juist het geld wat je minder hebt uitgegeven als gepland toch bij elkaar op te sparen voor een aflossing? Zodat je er nog een beetje mee bezig kunt zijn, en je misschien eerder weer een duizendje bij elkaar hebt voor een aflossing?
    Het is maar een idee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zeker een idee. Ik heb daar ook al wel eerder mee gespeeld in mijn hoofd. Ik twijfel tussen dat geld gebruiken om nu langer te kunnen genieten van mijn voorproefpensioen en investeren in de aflossing.

      Verwijderen
    2. Ja dat kan ik me ook voorstellen! Maar misschien omdat het voelt als 'extra geld' zou het anders voelen..
      Toch heb je er niet voor gekozen om die 5000 Euro te gebruiken voor langer voorproefpensioen. Waarom niet? (gewoon benieuwd!)

      Verwijderen
  2. Toevallig heb ik gisteren ook net een extra aflossing gedaan, terwijl ik met mezelf had afgesproken dat ik dat dit jaar niet meer zou doen, omdat ik voor de komende tijd gewoon genoeg liquide middelen moet hebben. Maar ja, toen ging ik rekenen en toen dacht ik weer aan dat geld dat ligt te verdampen op een spaarrekening en toen kon ik het toch weer niet laten... Maar het is wel echt de laatste nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je blog trouwens getipt bij Gerhard Hormann. Leek me wel toepasselijk ;)
    http://hypotheekvrij.blogspot.nl/2017/05/de-eerste-twaalf-maanden-met-een.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat verklaart de piek in bezoekersaantallen. Dankjewel! En goed samengevat :)

      Verwijderen
    2. Haha wat leuk! Hopelijk levert het ook bezoekers voor de langere termijn op ;)

      Verwijderen
  4. Het hang zeker in de lucht extra aflossen, wij hebben dat ook weer gedaan.
    Dat geeft een heerlijk gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vond je blog via dat van Gerhard Hormann. Ik blijf meelezen.
    Wij hebben een soortgelijke situatie. Man is sinds kort gestopt met werken om voor onze drie kinderen te zorgen. Ik werk parttime. Door sinds 2008 te sparen en investeren in lage maandlasten gaat dat prima. Of het voor altijd is weten we niet. Maar in elk geval tot de kleinsten naar school gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom ook via Gerhard's blog en blijf zeker meelezen.
    Ben je helemaal gestopt met werken of werk je nog parttime?
    Ik zelf werk nog 3 dagen, maar met een hypotheek vrij huis zit ik er ook over te denken om helemaal te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen