6 mei 2017

Wie is Mevrouw Money Wenkbrauw nu?

Sinds ik met dit blog begonnen ben, is er best veel veranderd. Voor wie wil weten hoe het nu (ook al weer) zit met Mevrouw Money Wenkbrauw en hoezo ik op mijn 41ste al met pensioen ben, een blogpost met een soort samenvatting met volgens mij ook wat nieuwe info. Dingetjes die op de een of andere manier nog niet in blogposts aan de orde waren gekomen. Ook handig voor nieuwe lezers (welkom!).

Ik noem mezelf hier Mevrouw Money Wenkbrauw, ben 41 jaar, en ik woon met Meneer Money Wenkbrauw in ons eigen (droom)huis in een kleine stad in Zuid-Holland. In 2016 heb ik mijn baan opgezegd. Dat betekent twee dingen:
  1. ik heb meer tijd om leuke dingen te doen;
  2. ik heb geen inkomen meer (dat was tot die tijd net iets boven modaal).

Waar doet ze het van?
Ik bespreek hier vooral het tweede punt, oftewel: Waar doe ik het van?
Ik doe het - leven, en dan heb ik het over het deel van het leven dat niet gratis is - van geld dat ik gespaard had en bestemd had voor het aflossen van mijn hypotheek. Dat was best een flink bedrag, deels bij elkaar gespaard van mijn salaris, deels via veel geduld met de verkoop van geërfde grond jaren geleden. Grofweg gaat het om 80.000 euro, waarvan 50.000 in ongeveer 12 jaar bij elkaar gespaard van mijn salaris en 30.000 van die verkochte grond.

Mijn budget is nu €1.450,- per maand. Daar betaal ik alles van, dus ook de helft van alle kosten die ik samen met Meneer Money Wenkbrauw maak (inclusief vaste lasten)*. Meestal houd ik daar wel een klein beetje van over. Dat was me tot twee jaar geleden niet zo makkelijk gelukt. Maar toen leerde ik Mister Money Mustache kennen. Ik was geïnspireerd - ik bedoel, die gast was op z’n dertigste al met pensioen - keek kritisch naar mijn uitgaven en zag dat ik een hoop kon besparen zonder in te leveren op geluk.

Ik maakte een plan en zou over ongeveer 15 jaar met pensioen kunnen. Tegelijkertijd vond ik mijn werk steeds minder leuk en zinvol. Langzaam begon het besef te groeien dat ik dit niet nog 15 jaar lang wilde doen. Ook niet als het vooruitzicht was dat ik daarna voorgoed met pensioen kon. Dus bedacht ik dat ik een voorproefje op mijn pensioen kon nemen. Gewoon hier en nu mijn baan opzeggen. Ik heb gerekend en getwijfeld, en het toen gewoon gedaan (een jaar geleden inmiddels).

Zoals het er nu uitziet, kan ik dit tot in maart 2021 volhouden. Daarna moet ik weer een inkomen hebben. Voorlopig doe ik vooral leuke dingen, soms ben ik bezig met hoe ik met leuke dingen geld kan verdienen. Gaandeweg, als de deadline dichterbij komt, zal mijn focus meer (moeten) verschuiven naar geld verdienen. Ik weet bijna zeker dat het gaat lukken om iets leuks te vinden waar ik geld mee verdien. Tot een aantal jaar geleden vond ik mijn werk namelijk ook nog leuk om te doen, en daar verdiende ik een goed inkomen mee.

Leuke dingen doen bevalt me erg goed. Ik ben blij met hoe ik nu leef.


* Mijn huisvestingslasten zijn op het moment trouwens laag. Hoe dat precies zit, zal ik binnenkort in een blogje beschrijven. Want dat heb ik tot nu toe niet helemaal helder en goed gedaan realiseer ik me nu, dus er is ook geen eerdere blogpost om naar te verwijzen.

7 opmerkingen:

  1. Leuk voor je nieuwe lezers! Ik vind het ook een fijne samenvatting, al had ik inmiddels het meesta al wel meegekregen in de afgelopen maanden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen zo, geeft mensen wel genoeg voer om zelf te denken wat ze willen en kunnen. Werkt je man wel of is hij ook al deels met pensioen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je toelichting. Ik vind het super dat je zo'n beslissing hebt genomen. Fijn dat je zo heerlijk aan het genieten bent nu. Ik kijk nu al uit naar je volgende blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk blog heb je. Ik ga je ook volgen. Erg inspirerend. Leuk dat je nu al van je vrije tijd aan het genieten bent op je 41ste!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om het overzicht zo te lezen. Maar los je dus de 80.000 niet af?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in het begin van mijn voorproefpensioen €5.000 afgelost, en laatst nog een keer. Mijn hypotheekschuld is nu dus €70.000,-. Meer aflossingen tijdens mijn voorproefpensioen zitten in principe niet in de planning.

      Verwijderen