1 juni 2016

Oeioei: weer rood

Duizend bommen en granaten. Nou moet ik zeker te weten rente betalen. Ik logde net in en stond zomaar meer dan duizend euro rood. Waah, schrik! Hoe kan dat??? Waar is mijn geld heen? Ik voelde het bloed naar mijn wangen stromen.
Gelukkig is het geld naar mezelf gegaan. Kennelijk was ik te laat met het stopzetten van mijn automatisch spaarbedrag. Daar was ik inderdaad rijkelijk laat mee, maar het was nog niet afgeschreven toen ik de automatische overboeking verwijderde. Dus ik dacht: net op tijd. Niet dus. Hè bah, wat stom, en zonde van het geld.

9 opmerkingen:

  1. Balen! Ik heb een automatische overschrijving ingesteld die alleen "afroomt": maandelijks wordt al het geld boven een bepaald bedrag overgemaakt naar de spaarrekening. Op deze manier wordt er nooit teveel overgemaakt, en kan ik elke maand aan dit bedrag zien hoeveel ik heb bespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik spaar nu niet meer, maar maak juist spaargeld op.
      Ik heb er vorig jaar toen ik nog wel spaarde wel eens naar gekeken want het lijkt me inderdaad handig, maar bij mijn bank kon ik dat toen niet online regelen en toen heb ik het laten zitten.

      Verwijderen
  2. Ik heb mijn rekening zo ingesteld dat ik niet rood kan komen te staan, misschien ook een idee voor jou. Het is toch zonde om rente te moeten betalen door zo'n "fout"

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat ik dat ook had, maar blijkbaar gaan periodieke overboekingen wel door. Ik dacht dat alleen incasso's doorgingen. Volgende week ga ik dat maar eens even uitzoeken. Want het effect is nu dat ik wel rood kan staan, maar tegen een hoger rentepercentage.

      Verwijderen
    2. Bij mij gaan zelfs de incasso's niet door als er geen genoeg geld op de rekening staat. Maar dat is misschien per bank ook wel verschillend.
      Groetjes Sas

      Verwijderen
  3. ik laat het geld gereserveerd voor uitgaven gewoon op mijn rekening staan. Nooit rood bij onverwachte afschrijvingen, hoewel dat ook niet meer gebeurt sinds YNAB..op de spaarrekening krijg je er toch niets meer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik overwogen, zie het blogje 'Hoe ga ik het doen'.
      Maar wat ik waarschijnlijk wel ga doen, is een 'buffer' van 1.000 euro hanteren.

      Verwijderen
  4. Wat is je rente percentage? Bij bijvoorbeeld 9%, kost 1000 roodstaan voor 1 dag, 0.25 euro, oftewel 25 cent.

    Laatst vond je het niet raar om heel je spaargeld over te hevelen naar je betaalrekening om 4 jaar van te leven en geen rente te ontvangen.

    Zonde van het geld? Die tijd om de blog erover te schrijven had je ook kunnen besteden om meer dan 25 cent te verdienen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er een nieuw blogje over geschreven. Het rentepercentage is 14%! Als ik al mijn spaargeld had overgeheveld was dit in ieder geval niet gebeurd :) Dat was ook mijn overweging: gemak in ruil voor het mislopen van rente (ik krijg geen 14%, dat zal duidelijk zijn.)
      Enne: het idee van deze periode is: leuke dingen doen. Blogjes schrijven vind ik leuk, en ik verdien er een heel klein beetje geld mee. Dus die tijd van het blogje vind ik welbesteed (net als de tijd voor het lezen van jouw reactie).

      Verwijderen