7 februari 2018

Waarom huren mensen een woning?


Meneer en Mevrouw Money Wenkbrauw zijn zich dus aan het verdiepen in het verhuren van huizen. Essentieel onderdeel is het kopen van een goed verhuurhuis. Maar hoe doe je dat? Een punt is dat je je potentiële klanten kent.

Ik ben opgegroeid met het idee dat het slimmer is om een huis te kopen dan om het te huren. Ik heb eigenlijk nooit zo diep nagedacht over huren of kopen. Kopen, dat werd het. Gelukkig past dat ook goed bij ons. Wij zijn redelijk honkvast en houden van bijzondere huizen die we naar ons eigen idee aan kunnen passen.

Maar nu wil ik me dus verplaatsen in mensen die besluiten een woning te huren in plaats van te kopen. Dit zijn de redenen die ik kan bedenken:
  • Je kunt geen hypotheek krijgen.
  • Je vindt een hypotheek te ingewikkeld of een te grote verantwoordelijkheid.
  • Je wil geen investering in je woning doen. Tegenwoordig is een deel eigen geld verplicht en er zijn ook nog aanloopkosten (de ‘kosten koper’).
  • Je weet niet hoe lang je ergens wil blijven wonen. Verhuizen is doorgaans makkelijker en goedkoper als je huurt.
  • Je houdt niet van klussen of de verantwoordelijkheid voor onderhoud van een huis.
  • Je wil het risico niet nemen dat je huis onder water komt te staan of dat er onverwacht duur onderhoud nodig is.
  • Misschien kun je de juiste koopwoning niet vinden.
  • Misschien staat je droomhuis wel te huur maar niet te koop.
Zit ik er helemaal naast? Zijn er nog heel andere redenen? Vast wel.

12 opmerkingen:

  1. Misschien heb je een tijdelijke baan? Of wil je een bepaalde stad ‘uitproberen’ voordat je gaat kopen?
    Of je zit tussen twee koophuizen in (oude verkocht, wachten tot nieuwbouw klaar is) bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na het huren van een woning van een huisjesmelker Peters&Van der Vloodt [zij hebben nog een oorkonde gekregen van de woonbond in Amsterdam als slechtste huisbaas van de stad in een bepaald jaar], word je wel kritisch op huiseigenaren en makelaarskantoren die woningen verhuren. Wat ze vooral willen is veel huur vragen en geen reparaties uitvoeren. Dit zou voor mij de belangrijkste reden zijn om iets te kopen want dan ben je niet afhankelijk van de luimen van een huiseigenaar. Ik wil je dan ook aanraden om een goede verhuurder te worden. Dat betekent dat de huurwoning in verhouding moet staan tot de huur en op tijd nodige reparaties uitvoert en niet alles op de huurder afschuift. Nu huur ik bij een woningbouwvereniging en ben redelijk tevreden vooral als ik terugdenk aan mijn eerste tijd in Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik maar niet beginnen over de verschrikkelijke huurders die wij al hebben gehad? En de materiële en mentale schade die je daar kan aan ovehouden?
    Wij hebben al huurders gehad (die er trouwens perfect keurig uitzagen bij aanvang van het contract en die ook financieel zeer valabel waren) die een perfect in orde huis tot op kniehoogte achterlieten met uitwerpselen. Máánden moeten ze erover hebben gedaan om zo een volume te produceren (hun huisdieren dan) en ze hebben er ook nog maanden zelf in geleefd ook. We hebben het huis, na hun passage, zo goed als volledig mogen afbreken, en zijn het nu met veel zwoegen volledig terug aan het renoveren.
    Andere huurders lieten een schuldenput van enkele duizenden euro s achter, en dan ben JIJ als huurder kritisch op huiseigenaren en verhuurkantoren???
    Ik vraag me vaak af WAAROM we nog iets verhuren...Voor de huurders doe ik healvast niet.
    Ahum, sorry, dit moest me ff van het hart. Het ligt nogal gevoelig allemaal.
    Máánden heb ik niet kunnen slapen door die toestanden, dus als je denkt dat het allemaal zo makkelijk en eenvoudig is voor verhuurders...koop gewoon lekker je eigen huis
    nona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik huur omdat ik onder de huurgrens moet blijven wil ik huurtoeslag krijgen.Ik heb alleen wel een hekel aan de huurcooperaties, zou liever particulier huren. Als nette huurder denk ik dat we daar beiden beter van worden...maar ik kan me voorstellen dat een particuliere verhuurder best problemen heeft met huurders en dat niet ziet zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is denk vaak wat mensen denken kopen is slimmer. Maar als ik zie wat mensen uitgeven in 20 jaar aan oude woning kun je vaak daar met gemak voor huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gehuurd toen ik net weg was bij mijn man, nog van alles moest regelen en niet wist waar ik naartoe wilde (qua werken en qua wonene). En ik wilde wel wonen met mijn kind.
    En het niet hoeven opknappen (of alleen schilderen) vond ikw el prima, zo midden in een scheiding.
    Later gehuurd omdat in die buurt de huizen duurder waren dan ik als hypotheek kon krijgen, en mijn werk daar wel was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Flexibiliteit! Al is de woningmarkt nu behoorlijk overhit en worden huizen als zoete broodjes verkocht... huren geeft net een stukje meer vrijheid als je snel door wilt naar een andere woning.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Huren kan goedkoper zijn vooral als je niet veel verdiend en huurtoeslag krijgt dan betaal je niet heel veel. En als er iets stuk gaat zoals een cv ketel dan komen ze langs.

    Of je koopt een huis onder de 100.000 euro en dan zijn je maandlasten ook erg laag, maar je moet wel kunnen sparen voor reperaties/vervanging.

    Mijn ouders hebben altijd gehuurd net als de hele familie ik ben een van de weinigen in de familie met een eigen woning en tot nu toe bevalt het stukken beter dan huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zijn nog wel meer redenen te verzinnen.
    Wij huren omdat we niet direct weer samen wilden gaan kopen als prille samenwoners, nadat we ieder (de een met meer moeite dan de ander) de huizen die we met onze exen bezaten verkocht hadden.
    En als huurder merk ik dat ik het erg fijn vind dat het (grote) onderhoud wordt gedaan zonder dat wij daar direct een rekening voor zien.

    Kopers vergeten vaak dat ze tov huren een paar honderd euro in de maand moeten reserveren voor onderhoud en vervanging. Men vergelijkt de huur met de hypotheekkosten, en niet met hypotheekkosten + reserveringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kopers die reserveren en budget niet nodig hebben, zijn nog steeds in het bezit van deze gelden.
      Alles te maken met kwaliteit en leeftijd van de woning en de staat bij aanschaf, en daar hangt de koopprijs weer aan vast.

      Waardestijging komt ook ten goede van de huiseigenaar.

      Huren is vaak minder aantrekkelijk!

      Verwijderen
  10. Dankjulliewel voor alle input, dit helpt! Meer reacties zijn natuurlijk nog steeds welkom, maar ik ben hier zeker blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zuinigeman.nl8 februari 2018 om 11:34
    Huren kan goedkoper zijn vooral als je niet veel verdiend en huurtoeslag krijgt dan betaal je niet heel veel.

    Frustrerend, het middel 'huurtoeslag'. Het is je reinste verhuursubsidie aan de woningeigenaar via de huurder die het gevoeld heeft 'gematst' te worden. Kun je me nog volgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen