12 juli 2020

"Hoe word je rijk?"

We hingen een avondje in onze danszaal. We speelden een potje pool, we dansten wat, we dronken een glas champagne, discolichten aan; u kent het wel. Nou ja, een beetje vreemd is het wel natuurlijk en dat is waarom we dat glas champagne dronken: om te vieren dat we ontzettende lucky bastards zijn.

Is dit helemaal van u?

Twee jongens van een jaar of 16 trekken van buiten de aandacht. Ik maak een raam open. "Wat bent u aan het doen?" vraagt de krullenbol van het stel. Op dat moment waren we boxen in de wall of sound aan het herconfigureren (het was romantischer dan het klinkt). Dus ik zeg iets over boxen aansluiten. "Is dit helemaal van u?" Hij wijst van de grond naar ons dak. "Ja," zeg ik.

Wall of sound


Hoe word je zo rijk?

"Dan bent u vast heel rijk. Hoe word je zo rijk? Hard werken? Wat voor diploma heeft u?" Dan - ik weet niet waarom, misschien denkt hij dat die laatste vraag te moeilijk was - voegt hij eraan toe: "Dat is vast héél lang geleden." Hij legt veel nadruk op 'heel'. Zijn vriend geeft hem een stomp. Meneer Money Wenkbrauw komt er luid lachend bij staan.

Een auto is geen investering

Ik vertel hem dat we 44 zijn en ingenieur en dat hard werken niet de manier is om rijk te worden. Je moet het vooral slim aanpakken, investeren. "Een auto is geen investering he?" Klopt! Meneer vertelt over zijn bedrijfje, dat hij dat met wat geluk goed heeft kunnen verkopen, dat hij daar best wel wat geld aan over heeft gehouden, maar dat hij er pas rijk van werd toen hij na een paar jaar besefte dat er iets met dat geld moest gebeuren.

Youtube

De jongens stellen nog een paar slimme vragen, over risico bijvoorbeeld en hoe het nou echt moet. We raden ze aan dingen op te zoeken "op youtube" hoor ik mezelf zeggen en meteen vraag ik me af of dat hopeloos ouderwets is. Het lijkt mee te vallen. Ergens verderop in het gesprek, krijgen we nog wel te horen dat we al flink in de reservetijd leven (niet zijn formulering); na de 30 zou je leven voorbij zijn (wel zijn formulering). Ze concluderen overigens aangenaam verrast dat het meevalt; na je 30e kun je blijkbaar ook nog leuke dingen doen, zoals klooien met boxen bij het licht van je discolampen.

Van elke euro die je verdient

We vertellen ze dat je ergens moet beginnen, dat (hard) werken wel een goed begin is, en dat je dat van elke euro die je verdient geld opzij moet zetten om te investeren. Ik denk aan onze buurjongen en merk op dat het gewoon wel handig is je diploma te halen. Dat zijn ze zeker van plan. (Gelukkig.) Maar ze verdienen nu zo weinig, geld opzij zetten kan echt niet, en bovendien met zo weinig geld kun je echt niet investeren.

Snel rijk worden

Dat is de cue voor onze volgende tip: "Snel rijk worden, kan niet. Wat je vooral nodig hebt, is tijd. Komt het even goed uit dat jullie nog jong zijn. Wen jezelf eraan van elke euro die er binnenkomt, wat opzij te zetten, begin met 10 cent. 10 cent is niet veel, maar een prima begin."

Aanbellen

We praten nog wat, bijvoorbeeld over beginnen met investeren met kleine bedragen. Ze komen er zelf mee, dat dat misschien niet zo erg is, omdat je in het begin misschien wel fouten maakt. Uiteindelijk sluiten we af met de herhaling dat ze dingen op moeten zoeken over investeren "en bel over een paar weken dan een keer aan op een middag, dan praten we erover door." 
Ik hoop van harte dat ze aanbellen. Nog iets om op te wachten.

9 opmerkingen:

  1. Wat een leuk artikel. Ik begon ooit toen ik 23 was met pensioen sparen via een werkgever, ik ging daar 5 jaar later weg. Account is vele malen verdubbeld, zonder dat ik ooit nog een cent erin stopte. Future Value of money. Dat is heel belangrijk voor de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een potje laat renderen vanaf je 23e, levert dat idd een mooie bijdrage aan je pensioen. 'Vele malen verdubbeld' is toch fantastisch!

      Verwijderen
  2. Wat grappig! Misschien hebben jullie wel het zaadje geplant voor 2 FIRE's in spee ;-)

    Investeren i.p.v consumeren in combinatie met constant 'onder je stand' leven leidt bijna altijd tot een zorgeloze financiële toekomst.

    Wanneer je daarnaast verhuist naar een land waar de kosten van leven een stuk lager zijn, ben je nóg eerder financieel vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zeker een goeie. Wat dat betreft is er letterlijk een wereld aan mogelijkheden. Wij zijn niet het beste voorbeeld daarin, maar dat is het mooie: je kunt keuzes maken.
      En ik hoop het van harte, van dat zaadje.

      Verwijderen
  3. Iedere dag het dubbele sparen van de vorige dag.....begin met 1 eurocent

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je ze waardevolle adviezen hebt gegeven als ik dat zo lees!

    BeantwoordenVerwijderen