30 april 2021

WOZ onbekend

Morgen is het 1 mei en gaat er weer geld naar onze gezamenlijke spaarrekening. Niet dat we samen sparen, maar 'reserveringsrekening' is geen woord en dat is wel waar onze gezamenlijke spaarrekening voor is bedoeld. 

Uitjes

In deze tijd staat er wat meer op onze reserveringsrekening (dat is nu ineens wel een woord) dan gebruikelijk. We hebben vanwege corona namelijk ook een reservering voor uitjes, en dat kan alles zijn van een uitgebreid terrasbezoek tot een reis naar Mozambique. Dat eerste gaan we zeker doen, dat tweede misschien; er zit vooral een heleboel tussen het terras en Mozambique.

Lokale lasten

Naast de uitjesreservering staat er nog een ongebruikelijk potje (de term die onze bank gebruikt voor de onderverdeling van de spaarrekening) in het overzicht: het potje voor lokale lasten. De gemeente Schiedam heeft namelijk nog steeds niet de WOZ-waarde van ons huis vastgesteld (laten stellen). Of misschien hebben ze dat wel gedaan, maar dan houden ze de uitkomst zorgvuldig geheim. Een aanslag lokale belastingen is nergens te vinden.

"Als ik geweten had dat de gemeente er zo lang over zou doen, had ik er wel een automatische overschrijving van gemaakt."

Dus maak ik morgen voor de derde keer - we betalen onze lokale belastingen normaal in tien termijnen, dus niet in januari en februari, die maanden gaat er wat extra's naar het huisonderhoudspotje - geld over met de omschrijving lokale lasten. Als ik geweten had dat de gemeente er zo lang over zou doen, had ik er wel een automatische overschrijving van gemaakt. Het bedrag is gebaseerd op dat van vorig jaar. Het is waarschijnlijk iets te laag, maar bijstorten is straks niet zo'n probleem.  



Bestaansminimum

Voor andere mensen is dat mogelijk wel een probleem. Daar maak ik me wel een beetje zorgen over. Als schuldhulpmaatje weet ik dat het voor mensen die weinig overhouden van wat er maandelijks binnenkomt erg moeilijk is om geld te reserveren. Ook als het om geld gaat, dat normaal automatisch afgeschreven zou worden.
Want als je altijd rond het bestaansminimum leeft, is het heel welkom als er een keer € 80 overblijft. Omdat je dan eindelijk een keer je schoenen met gaten kan vervangen, of omdat de wasmachine kapot is gegaan (dan heb je aan één maand zonder lokale lasten niet genoeg) of omdat je je kinderen een keer nieuwe kleren wil geven in plaats van tweedehandse.
En ongetwijfeld zijn er ook mensen die het best opzij zouden kunnen zetten, maar er niet aan denken en die straks wel moeite hebben met betalen.

Problemen

Dus ik vraag me een beetje af hoe de gemeente dat gaat doen. Ik vrees dat de lokale lasten toch dit jaar betaald moeten worden. Of misschien mag het wel in tien termijnen, maar als ze dan volgend jaar weer wel op tijd zijn, moeten er een paar maanden dubbele lokale lasten worden afgetikt. Het lijkt mij vragen om problemen.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb inmiddels begrepen dat de lokale lasten voor een deel van Schiedam al wel bekend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zal zien dat ze voor de krappere huishoudens dan wel verwachten dat ze het ineens overmaken.

    BeantwoordenVerwijderen