8 oktober 2019

Meesman - verkopen

Liquideren, je hoort er tegenwoordig steeds vaker over. Of lijkt dat maar zo? Nare berichten over mensen, schuldig of onschuldig, die vermoord worden. Maar ik bedoel natuurlijk het andere liquideren.

Het duurde een stuk langer dan ik had verwacht: het verkopen van mijn Meesmanfondsen. Nee, ik ben niet van mijn beleggengeloof afgevallen. Misschien hooguit een beetje van mijn indexfondsbeleggengeloof. Daar kom ik een andere keer waarschijnlijk nog wel op terug. Nu eerst gewoon even het proces.

Donderdagochtend 19 september hakte ik de knoop door: ik besloot mijn Meesmanfondsen die 'op winst stonden' te liquideren. Ik logde in, klikte op 'opdrachten' respectievelijk 'verkoop', koos vervolgens het juiste fonds en tot slot voor 'alles'. Twee keer, want ik liquideerde twee fondsen. Dat ging makkelijk en vlot.

Toen kreeg ik de mededeling. Dat als ik voor woensdag zo-en-zo laat (23:59) mijn opdracht had verstrekt er de volgende vrijdag verkocht zou worden. Het was donderdag, dus na woensdag zo-en-zo laat, en dan gaat het net als bij treinen: de beste manier om de trein te halen, is de vorige te missen. Ik was ruim op tijd voor de vrijdag de week erop.

Op vrijdag 27 september kreeg ik de bevestiging: ze hadden mijn opdrachten uitgevoerd. Ik wist toen al dat ik dat nog niet meteen kon zien in mijn portefeuille. Ik was al door een mededeling op de site gewaarschuwd dat dat tot maandagavond zou duren. Wat daar niet bij stond, maar in de opdrachtbevestiging wel: het zou vervolgens nog tot de vrijdag erop kunnen duren tot het geld op mijn rekening stond.

'Uiterlijk volgende week vrijdag' stond er. Dat wekt toch een beetje de indruk dat het sneller kan, en misschien zelfs wel dat het meestal sneller gaat. Hoe het meestal gaat, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het bij mij tot donderdag duurde. Sneller dus inderdaad, maar snel: nou nee.

Uiteindelijk duurde het dus twee weken voor ik mijn geld had. Dat vind ik best wel lang. Nou had ik bijna de optimaal waardeloze planning te pakken. Omdat ik niet op mijn netvlies had hoe het werkte, had ik er niet op gelet om mijn opdracht die woensdag, toen ik eigenlijk ook al wist dat ik dit wilde, te verstrekken. Dat ik dat niet op mijn netvlies had, lag overigens gedeeltelijk aan mij. Meesman heeft prominent op zijn site staan wat de deadlines zijn voor het verstrekken van opdrachten en wanneer die dan uitgevoerd worden. Waar staat dat het bij verkopen een week kan duren voor je je geld krijgt, heb ik nog niet gevonden.

Rendemix opzeggen was destijds ook wel een dingetje, maar ik weet eigenlijk niet meer wat de doorlooptijd was. Dat ga ik nog even uitvogelen. Ik heb overigens wel een beter gevoel over Meesman dan over Rendemix. En dat is ook wat waard.

3 opmerkingen:

  1. Poeh, ik vind dat ook langzaam hoor. Maarja ze willen er vast nog even aan verdienen..
    Ik ben heel benieuwd waarom je de fondsen verkocht hebt. Dat past toch niet bij de 'buy and hold' strategie?

    BeantwoordenVerwijderen