13 oktober 2019

Waarom ik mijn Meesmanfondsen verkocht

Eigenlijk is het antwoord op de vraag waarom ik mijn Meesmanfondsen verkocht simpel: Ze stonden op een mooi rendement en ik wist niet zo zeker of ik nog wel wilde beleggen in indexfondsen en ook niet of ik dat bij Meesman wilde blijven doen.

Exitstrategie

Ik heb niet echt een exitstrategie; daar zou ik nog eens aan moeten werken. 
Wat ik hier doe, is 'winst nemen' op basis van een soort educated gevoel. Het cumulatieve rendement zat boven de 25%. Daar ben ik heel tevreden over, zeker als ik bedenk dat ik in 2015 ben begonnen. 

To index or not

Daarnaast weet ik niet meer zo zeker of indexbeleggen nog wel de heilige graal is. Nou geloof ik niet helemaal in de doemscenario's die ik heb gehoord dat indexfondsen volledig in zouden zakken, maar ik verwacht ook niet dat de indexfondsen het de komende jaren heel goed gaan doen. Dat gaf me een onrustig gevoel bij de indexfondsen die ik had.

DeGiro

Bovendien bevalt beleggen bij DeGiro me beter. Een belangrijke overweging is dat de kosten nog lager zijn dan bij Meesman. Ik heb zeker het gevoel dat ik er nog meer van moet leren, en dat doe ik 'on the fly'. Ik ga het geld dat ik uit de indexfondsen heb gehaald weer investeren, in kleine porties: elke maand een beetje extra op mijn maandelijkse investering, zodat ik het over drie jaar weer volledig geïnvesteerd heb.


Voor de lezer met een goed geheugen (en de teruglezers): Ja, dit geld had ik ooit bedoeld voor klussen aan het huis. Daar kom ik nog een andere keer op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten