11 september 2015

Besparen door te bloggen

Ik schreef begin augustus over onze gezamenlijke uitgaven, vroeg om reacties en kreeg te horen dat vooral onze energiekosten hoog zijn. Ik dook er in de loop van augustus wat dieper in, beschreef ons gebruik, onze smoezen en onze maatregelen voor gas, water en elektriciteit. Ik liet (samen met Meneer Money Wenkbrauw en geachte lezers) mijn gedachten gaan over wat we nog (meer) konden doen.

Vervolgens trok ik vooral stekkers uit stopcontacten; een paar te veel waardoor we even zonder internet zaten, maar verder vooral stekkers van apparaten en laders die we (op dat moment) niet nodig hebben:

  • Met stip op nummer 1: de quooker, 
  • maar ook bijvoorbeeld de lader van de kruimeldief (gaat alleen nog maar in het stopcontact als de batterij leeg is), 
  • een paar 'vaste telefoons': twee van de vier gebruiken we niet meer,
  • het sluipverbruik van de tweede werkplek zetten we nu uit (van de eerste was het al geregeld),
  • laders van telefoons gaan nog consequenter uit het stopcontact als het laden klaar is,
  • een oplaadbare zaklamp die altijd in het stopcontact zat, zit er nu nooit meer in,
  • etc.
Plaatje van: digitaltrends.com

Verder koken we anders: zetten de kookplaat en oven eerder uit, terwijl het eten nog doorgaart met de warmte die er nog is.
En ik denk dat we ook weer iets korter douchen door de aandacht.

Vorige week bleek dat geleid heeft tot significant minder gebruik. In de weken van 17 augustus tot 3 september gebruikten we:

  • 36% minder water per dag dan in de weken daarvoor
  • 46% minder gas per dag dan in de weken daarvoor
  • 25% minder elektriciteit per dag dan in de weken daarvoor.

Natuurlijk is dit een korte periode en moeten we even bezien hoe we dit op de wat langere termijn volhouden, maar ik ben blij met deze besparing. Beter voor onze portemonnee, beter voor het milieu, bereikt dankzij het bloggen.

Tijdens het tikken van dit stukje heb ik genoten van een eitje, perfect gekookt op de nieuwe manier: aan de kook brengen en dan de kookplaat uitzetten, eitje nog 6 à 7 minuutjes in het water laten liggen. Ik heb zelfs het warme water daarna uit het pannetje in een kruik gegoten en daar rusten mijn voeten nu op. Het is 16 graden in mijn werkkamer, maar met een lekkere trui aan, een mooie sjaal om en een kruik onder mijn voeten is het best te doen.
Dat van dat overgebleven warme water in de kruik gieten, had ik vroeger wel weird gevonden. Nu vind ik het eigenlijk gek om dat niet te doen. Zo snel kan het gaan.

5 opmerkingen:

  1. Wat een goede tip van dat ei. Dank je :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat je nu toch zó veel bespaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je door de reacties er achter kwam dat je energiekosten relatief hoog waren en dat je zo actie hebt ondernomen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij koken al jaren zo ons dagelijks ontbijteitje... het water in het pannetje gebruik ik na het ontbijt als warm sopje voor het aanrecht en daarna giet ik het warme water in de wc en maak die dan ook direct schoon. Heb je meteen een goede routine, want het sopje maak je van het nog warme water.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen